Generell informasjon
ARBIS
Oversikt over søknader om arbeider i spor og andre kapasitetsbegrensninger
RailML - R21
RailML - R21 er tilgjengelig i sharepoint.
Tognummerserie
Tognummerserie for R21 og R22 er tilgjengelig i sharepoint.
Oppdatert 21.01.2021
Uttrekk av kjøretider
Uttrekk av kjøretider på relevante strekninger er tilgjengelig i sharepoint.
Oppdatert 17.12.2020
Stasjonsavgift
Fra R22 vil det bli en årlig abonnementsbasert prising av stasjonstjenester, der prisingen vil være basert på antall planlagte stopp ifølge ruteplan.
Berging og beredskap
Bane NOR ved Teknisk avdeling dekker faste kostnader for avtalen, slik at leverandøren skal kunne ha en døgnkontinuerlig beredskap. Alle utrykninger belastes det baneområdet hendelsen finner sted. I de tilfeller et togselskap har forårsaket hendelsen viderefaktureres kostnadene det aktuelle togselskapet. Timeprisen for personalressurser er kr 999*,-, i tillegg tilkommer kostnader for anvendt materiell. Et typisk bergingsoppdrag koster i størrelsesorden kr 15 000,- - kr 50 000,-, men vi har eksempler på spesielt krevende oppdrag som har kostet opptil kr 1 000 000,- (dette er unntakstilfeller).
*Prisen er for 2020 og reguleres årlig i henhold til KPI.
Kobbel
Det finnes kobbel som kan brukes på alle togtyper som går i Norge. Dette innbefatter også overgangskobbel om et togsett må deles og trekkes fra f. eks mellomvogn. Dette er spesialkobbel uten hastighet eller vektbegrensninger for denne type oppdrag.
Hensetting ved operative endringer
Fakturering er basert på hva operatøren bestiller av hensetting i ruteplan.
Behovsstopp
Dagens praksis er at en operatør faktureres for ubenyttede behovsstopp.
Togselskap skal betale en kronesats multiplisert med antall faktiske anløp de har på ulike stasjoner. Et anløp er definert som planlagt stopp på stasjon/holdeplass der det skjer på og/eller avstigning av passasjerer. Togselskapene bestiller stopp på stasjoner som planlagt stopp i rutebestillingen.
Faktisk stopp er relatert til hel- og delinnstillinger. Et faktisk anløp er et anløp som er planlagt og som ikke har blitt hel- eller delinnstilt.
Behovsstopp er noe togselskapene velger selv.
Prinsippet til Bane NOR er at vi ihht. Network Statement pkt. 5.3.1.1 Stasjoner for passasjerer skal sørge for at det er mulig med av -og påstigning til enhver tid.
Beregning av bruttotonnkilometer
Sporpis
Når det gjelder sporpris skal egenvekt benyttes. Sporprisen beregnes ut fra togets vekt siden den informasjonen skal sendes før togets avgang.
Kjørestrøm
Tariffene for energiforbruk per bruttotonnkilometer er beregnet med en vekt kjøretøyenes egenvekt pluss lastvekt. For passasjertog betyr det kjøretøyenes egenvekt pluss vekten av 50% passasjerbelegg der hver passasjer veier 70 kg
Benytt togets egenvekt for tomtog og bruttovekt (fullast) for når toget er fullt.
Bremset vekt benyttes ikke
Her er lenke til informasjon om:
Regelverksamlinger
Aksjonskort
Kryssingsinstrukser
Sirkulærer
Reserveløsning - FIDO
Beredskapsportalen
Målvognsbilder
Terminalhåndboken
Network statement
Network Statement er Bane NORs produktbeskrivelse av infrastrukturen. Dokumentet inneholder informasjon om vilkårene for å søke om tilgang til å trafikkere jernbanenettet. I tillegg finnes informasjon om kapasitetsfordeling og tidsfrister, tjenestene, prissystemet samt rettslig forankring.
Gyldighetsperiode / Validity period Network Statement 2021: 13. desember 2020 - 11. desember 2021
Gyldighetsperiode / Validity period Network Statement 2022: 12. desember 2021 - 10. desember 2022