Spennende læretid i signalfaget

Søknadsfristen for Bane NORs læringsplasser nærmer seg. Lurer du på hvordan det er å være lærling i Bane NOR? Vi fulgte signalmontørlærlingene Nicolai, Stian og Marius en arbeidsdag på Østfoldbanen.

Signalmontør Martin Solberg og lærlingene Stian Kontos-Malsten og Marius Christensen kontrollerer drivmaskinen på en sporveksel. (Foto: Ingvild Romnæs Brynildsen)

De tre lærlingene Nicolai Kristiansen (19), Stian Kontos-Malsten (18) og Marius Christensen (18) er lærlinger i signalmontørfaget og jobber denne dagen på Berg stasjon like nord for Halden. Her skal de gjøre rutinemessig vedlikehold og sjekke at alt er som det skal være med signal- og sikringsanlegget. Men før de kan begynne å jobbe må de skrive en «Sikker jobb-analyse».

– Her skriver vi ned hva vi skal gjøre, og hva farene ved det kan være, forklarer Nicolai mens han får alle til å skrive under. HMS (helse, miljø og sikkerhet) er høyt prioritert blant både fagfolket og lærlingene.

Det var et besøk fra Bane NOR på videregående som fikk Nicolai til å søke på lærlingplass som signalmontør. Under besøket på skolen hadde representanten fortalt om faget og hvordan de jobbet, noe Nicolai synes hørtes interessant ut. Han er i dag svært fornøyd med lærlingplassen sin og trives i en variert hverdag.

Prøve og feile

Mens Stian og Marius måler spenning og leser opp tall, fyller Nicolai ut skjema på skjema. Alt ser ut til å være som det skal, og signalmontør Martin Solberg er fornøyd med guttenes arbeid.

– Det er deilig å se på at andre gjør jobben min for meg, sier han med et glis. Han synes det er viktig at guttene får gjøre ting selv, og at de får prøvd seg på å lese tegninger for å se hvordan jobben skal gjøres. Prøve og feile er med andre ord en viktig del av læringsprosessen. Selv følger han godt med på hva de gjør, men gir ikke fasitsvaret med en gang når de sitter fast.

– Vi lærer mye mer ved å bli utfordret til å finne ut av ting selv, sier Stian mens han konsentrert studerer en tegning for å forstå hva han skal gjøre.

Her kan du se en kort film om å være lærling i signalmontørfaget.

Nicolai er ett år foran de to andre og kan forklare en god del til sine to med-lærlinger. Det er god lærdom for både han selv og de andre. Å måtte forklare til andre gjør at han selv lærer enda bedre og blir mer sikker på det han gjør.

Det er en god og humoristisk dialog mellom guttene og signalmontør Martin. Hyggelige folk og en humoristisk tone styrker arbeidsmiljøet og dermed også motivasjonen.

Bratt læringskurve

Etter lunsj er det tid for å sjekke at signalkablene er som de skal være, og dette gjøres ved å megge. Dette betyr at man kontrollmåler isolasjonen i kablene og forsikrer seg om at det elektriske anlegget er tett og at det ikke er jordfeil.

– De første tre månedene skjønte jeg ingen ting, ler Marius. Han ble utplassert hos Bane NOR på videregående og trivdes så godt at han endte opp med å søke om å bli signalmontørlærling. De tre guttene er enige om at det de lærte på videregående var litt annerledes enn det de har lært i praksis. Det er mange fagbegrep en skal holde styr på og læringskurven har vært bratt, men faget er spennende og da har det gått bra.

Studerer tegningene: F.v. Stian Kontos-Malsten, Nicolai Kristiansen og Marius Christensen – alle signalmontørlærlinger på Østfoldbanen. (Foto: Ingvild Romnæs Brynildsen) 
Variert arbeidsdag

En signalmontør jobber i hovedsak med å drifte og vedlikeholde signal- og sikringsanlegget. Jobben innebærer mye reising, og som lærlinger får de en variert hverdag. De jobber i forskjellige turnuser som gjør at det varierer hvem de jobber med, og hvor de skal jobbe.

På videregående gikk guttene på elektro første året, og elenergi andre året. Dette er opptakskravet for å komme inn på signalmontørfaget.

– Det er et veldig spennende fagfelt med mye variasjon, forteller Stian. Etter å ha lest om de ulike mulighetene han hadde etter å ha gått elektro og elenergi, endte han opp med å søke signalmontør hos Bane NOR, og er noe han trives svært godt med.

Vil du søke?

Bane NOR er landets største lærlingvirksomhet innen jernbanefag. På denne siden finner du mer informasjon om læreplasser hos oss.  Søknadsfristen for 2019 er fredag 1. mars.

nettsidene til Opplæringskontoret for jernbanesektoren finner du blant annet mer informasjon om de ulike banefagene og oversikt over læreplasser i andre virksomheter.