Fikk praksistid med jernbaneveteraner – det ga mersmak

I flere uker har polarsirkelen-elevene Nathalie og Maja jobbet langs Nordlandsbanen. Her har de fått lære om et fremtidig yrke, side om side med de som sikrer farbar jernbane over Saltfjellet.

Nathalie Adolfsen forteller om praksistiden. Foto: Harry Korslund, Bane NORVæret har endret seg fra gnistrende sol og blå himmel, til tett tåke og snø i løpet av formiddagen ved Lønsdal stasjon på Saltfjellet, som er den første stasjonen nord for Polarsirkelen.

9 ukers prøvesmak på jernbanejobb

En arbeidsmaskin merket Bane NOR kommer fossende mot oss, så snøspruten står. Inne i den sitter Nathalie Adolfsen (18) og Maja Pedersen (17) sammen med erfarne fagfolk fra Bane NOR og Spordrift.

Maja og Nathalie er elever fra Polarsirkelen Videregående skole, og får oppleve hvordan det er å jobbe langs Nordlandsbanen. De to har praksisperiode hos Spordrift, som elever ved linjen for industriteknologi. Tre uker i fjor, følges av to uker nå.

– Vi får totalt 9 ukers praksisperiode i arbeid for jernbanen, sierr Nathalie og Maja.

Maja forteller om spennende dager på Saltfjellet. Foto: Harry Korslund, Bane NOR

Møtes på Lønsdal

Ved stans på Lønsdal stasjon møter de trafikkstyreren Geir Arntzen, som gir klarsignal til hvilket spor de kan legge seg i på vei inn til en pause.

Vi blir invitert opp i maskinen der de to jentene har tilbragt mye tid. Her møter vi også Børre Michaelsen, en dreven jernbanekar, som sørger for å holde både maskiner og folk i sving.

Lønsdal / Luonosvágge

Visste du dette om Lønsdal stasjon?

– Jeg var i Jernbaneverket og Bane NOR, nå leier jeg meg ut til Spordrift, humrer Michaelsen, og hilser på sin tidligere kollega, trafikkstyrer Arntzen.

Det blir fort folksomt rundt arbeidsmaskinen, når banemontører og fører av en ny arbeidsmaskin ankommer stasjonen, og her stiger Martin Spørck og Joakim Martiniussen ut. Arbeidsleder Lennart Haugen, som er formann på Fauske, benytter også anledningen til en rast ved stasjonen på Saltfjellet.

Her får trafikkstyrer Geir Arntzen besøk på stasjonen fra Morten Nysæther, som er banesjefens forlengede arm i nord - med ansvar for vedlikehold på linjen mellom Steinkjer og Bodø.

Spennende praksisdager

De to praksiselevene lytter og danner seg inntrykk – og forteller om en praksisperiode som både er gode avbrekk fra skolebenken og gir en smak av et fremtidig yrkesvalg.

– Det mest spennende jeg har fått oppleve i praksisperioden, skjedde første uka jeg var her. Da fikk jeg bli med og hente inn to påkjørte reinsdyr, og se hvordan man håndterer dyrepåkjørsler. Vi kjørte opp til Stødi med bil, og videre på snøscooter, derfra fraktet vi dem til Dunderland, sier Nathalie.

– Ja, foreløpig er det å hente rein på Saltfjellet, og det å bli med forskjellige arbeidstog, som for eksempel Windhoffen, mest spennende, føyer Maja til.

– Den ene dagen koster vi veksler, den andre dager er vi på Saltfjellet og henter dyr med snøscooter, smiler Nathalie.

Nathalie og Maja forteller om varierte dager - her feies snø vekk fra sporet, på vei inn mot Lønsdal stasjon.

Klare for jernbanekarrierer

De røper at de begge har tenkt til å søke seg lærlingplass hos Spordrift. En yrkesvei på jernbanen er begge klar for, og akkurat nå er det å bli banemontør som frister mest.

– Også har vi blitt kjent med så mange snille folk som jobber her, de tok oss veldig godt imot, sier elevene.

Flere av jernbanearbeiderne de møter, er både andre og tredje generasjon i sin familie med livet rundt tog som levebrød. Verken Nathalie eller Maja har noe slikt å skilte med.

– Så da er det jo veldig bra at vi har lyst til å trå til, sier Nathalie.

I jobb for jernbanen

Her kan du lese om flere som har valgt et spennende yrke i tjeneste for norsk jernbane:

Møt lederne - og hør deres råd

Hvordan er det å jobbe som banesjef?

Nathalie og Maja blir godt ivaretatt i praksistiden av formann og arbeidsleder Lennart Haugen fra selskapet som utfører vedlikeholdet langs Nordlandsbanen, Spordrift.

Tekst: Marianne Henriksen

Fototeam: Marianne Henriksen og Harry Korslund, Bane NOR