<

  ELKRAFTPORTALEN

  Bane NORs krav til arbeid på eller nær ved lavspenningsanlegg

Hensikt

  • Beredskapsvakt er etablert for å sikre at nødvendig kapasitet og kompetanse er tilgjengelig ved driftsforstyrrelser /avvik på banen.
  • Beredskapsvakt inngår som regel i fast turnus og rykker normalt ut etter ordinær arbeidstid.
  • Det stilles krav til responstid.

    Ansvar og myndighet

    Ved uønskede hendelser har beredskapsvakt ansvar for følgende arbeidsoppgaver:

  • Skal komme raskt til feilsted, analysere og være i forkant av enhver situasjon, samt kunne frakoble og eventuelt jorde anlegget.
  • Skal ha nødvendig kompetanse for å kunne organisere og lede feilretting innenfor sitt fagfelt og kompetanse.
  • Skal holde togleder informert om tidsprognoser for utbedring av feil og/eller håndtering av hendelse.
  • Skal fortløpende selv vurdere behovet for ekstravisitasjoner når forholdene/situasjonen tilsier dette.
  • Skal bistå fagleder jernbane ved ulykker og hendelser.
  • Skal vurdere behov for å sette på ytterligere beredskapsressurser, hvorav endelig konklusjon kan tas i samråd med værvakt og eventuelt administrasjonsvakt.

    Beskrivelse

  • Responstid fra beskjed er mottatt til beredskapsvakt skal være på skadested varierer fra banestrekning til banestrekning.
  • Responstid for Energiforsyningsanlegg er lik for alle anlegg.
  • Beredskapsvakt skal være kjent på sin strekning og etter erfaring og viten kjenne de kritiske punktene innenfor sitt geografiske område. Ved feil har beredskapsvakt som hovedansvar å komme raskt til et feilsted, analysere, eventuelt frakoble og jorde anlegget, samt komme med tidsprognoser for stoppetid. Rette feil som eventuelt har oppstått med egne mannskaper, eller med ekstra ressurser.
  • Beredskapsvakt skal påse at alle feilrettinger registreres i BaneData. BaneData skal oppdateres som “sluttført” etter at tiltak faktisk er blitt gjennomført. Hendelseslogg-ID definert i “hendelseslogg hos togleder” skal alltid refereres til i arbeidsordre i BaneData.