ELKRAFTPORTALEN

  Internkontrollhåndbok - Høyspenning

Ved oppståtte feil i høyspenningsanlegg vil normalt leder for kobling kalle ut beredskapsvakt.

Interne ressurser kan rekvireres av beredskapsvakt på tvers av banesjefstrekninger, innen samme område.

AKV (Akutt korrektivt vedlikehold)

Feil som må rettes umiddelbart kalles for AKV. Akutte feil som fører til driftsforstyrrelser som trafikkstopp, skal feilrettes fortest mulig. Det viktigste ved slike feilrettinger blir å få trafikken i gang fortest mulig, selv om feilrettingen ikke kan utføres 100 %. I så fall blir det generert et oppfølgingsarbeid som kalles for UKV (Utsatt korrektivt vedlikehold).

AKV som ikke fører til trafikkstopp, skal likevel feilrettes fortest mulig fordi de kan føre til trafikkstopp.

UKV (Utsatt korrektivt vedlikehold)

Feil som kan vente litt med å bli feilrettet, kalles for UKV. Slike feil kan oppdages under visitasjon eller oppdages av lokfører/publikum.

AUS Jobber

Arbeid Under Spenning (AUS) er i dag en akseptert metode for avbruddsfritt vedlikehold. FSE § 16 definerer dette begrepet.

Isstøtingutføres i dag som AUS jobb på Bane NOR sitt høyspenningsanlegg. Slike jobber skal utføres i henhold til STY-600990.

Rapportering

Med rapportering menes:

Ved el-ulykke eller tilløp skal en rapport om hendelsen skrives til nærmeste leder med personansvar, som videresender rapporten til sakkyndig driftsleder, som videresender den til DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap).

Avviksrapportering

Alle avvik i forhold til instrukser og arbeidsrutiner skal meldes i henhold til egen avvikshåndtering som beskrevet i Styringssystemet