Internkontrollhåndbok for Høyspenningsanlegg

Innstruks for brannvesen

1. Hensikt og omfang

Hensikten med instruksen er å sørge for at sikkerheten mot Bane NORs høyspenningsanlegg blir ivaretatt for brannvesenets mannskaper ved utførelse av sitt arbeid ved elektrisk jernbane. Instruksen gjelder for brannvesen i kommuner hvor mannskaper har fått opplæring i elsikkerhet, og som har fått utlevert betjeningstenger, spenningstester og jordingsapparater av Bane NOR. Bane NOR er eier av nevnte utstyr. Brannvesenet er selv ansvarlig for at alle redningsoppdrag som skal utføres på eller nær ved elektrisk jernbane blir utført uten fare for redningsmannskapene.

2. Beskrivelse

Alle redningsoppdrag som skal utføres på eller nær ved elektrisk jernbane skal skje på en slik måte at det ikke er fare for liv, helse eller eiendom, og etter krav stilt i «Forskrift om sikkerhet ved arbeide i og drift av elektriske anlegg (FSE)». Ulykker og branner som betinger assistanse fra brannvesen vil normalt bli varslet av togleder. Tilkalles brannvesen av andre enn togleder for å utføre redningsoppdrag på eller nær ved elektrisk jernbane, må brannvesenet selv kontakte togleder. Normalt skal høyspenningsanlegget frakobles, spenningstestes og jordes på begge sider av arbeidsstedet, eventuelt i nabospor, når redningsarbeidet må utføres på eller nær ved elektrisk jernbane.

3. Gyldighetsområde

Instruksen gjelder ved brann, uhell og ulykker innen dekningsområdet når brannvesenet etter avtale med togleder og elkraftsentral skal forestå nødvendig frakobling, spenningskontroll, jording og kortslutning av høyspenningsanlegget. Mannskaper fra brannvesenet skal ved ankomst til ulykkesstedet foreta en vurdering av behovet for frakobling av kontaktledningsanlegget. Ved ulykker som påkjørsel av person i spor og hvor redningsarbeidet foregår på bakkeplan er det ikke nødvendig med frakobling av kontaktledningsanlegget. Frakobling av kontaktledningsanlegget skal utføres ved:  redningsarbeid i høyden  bruk av verktøy/ utstyr som kan komme innenfor sikkerhetsavstand fastsatt av leder for elsikkerhet ved redning  bruk av vann (spyling/ slukkearbeid i og nær spor)

4. Instruks ved frakobling, spenningskontroll, jording og kortslutning

BrannvesenKommentar
Godkjent mannskap hos brannvesenet skal senest ved ankomst til skadestedet kontakte togleder og melde seg med navn, funksjon og etat. Mannskapet skal vurdere situasjonen og eventuelt anmode om frakobling. Togleder fører opp navnet til godkjent person i sin protokoll. Togleder vil sette telefonen over til elkraftsentralen – leder for kobling.
Godkjent mannskap hos brannvesenet skal presentere seg overfor elkraftsentralen med navn, funksjon og etat, samt nøyaktig stedsangivelse. Vedkommende skal anmode om frakobling av et så stort område at det ikke vil være mulig for noen å komme i kontakt med spenningssatt høyspenningsanlegg. Hvis strekningen er dobbeltsporet, skal det anmodes om at høyspenningsanlegget på begge spor frakobles. Leder for kobling (LFK) vil føre logg over hva som er skjedd, hvilke koblinger som er utført, hvem som var leder for elsikkerhet. Togleder holdes orientert.
En person fra brannvesenet vil bli utpekt til å være leder for elsikkerhet (LFS). Det skal være direkte kontakt mellom elkraftsentralen, som er leder for kobling (LFK), og leder for el-sikkerhet (LFS). LFK vil utpeke LFS.
LFS skal ha oversikt over hvilke deler av høyspenningsanlegget som er frakoblet og jordet. LFS skal videre informere redningsmannskaper om sin rolle som LFS og om skadeområdets utstrekning/ begrensning i forhold til nærmeste spenningssatte anleggsdel. LFK kaller ut beredskapsvakt.
LFS fra Bane NOR melder seg for Fagleder jernbane når denne ankommer. Hvis ikke skal man melde seg for innsatsleder.
Utpekt LFS skal ha denne funksjonen fram til Bane NORs mannskap ankommer. Avtroppende LFS skal da melde seg til LFK og informere om bytte. Påtroppende LFS skal ta kontakt med LFK for å bli utpekt som LFS. Ny LFS protokollføres i henhold til prosedyre. Det er viktig at avtroppende LFS informerer påtroppende LFS om iverksatte sikkerhetstiltak.
Brannvesenet skal ved utført oppdrag trekke alle mannskaper vekk fra sporet. Avvikling av sikkerhetstiltakene skal ivaretas av LFS fra Bane NOR.

5. Bruk av kontaktmagneter ved sikring av spor

En del brannvesen i Oslo og Akershus har fått utlevert, og er godkjente for bruk av, kontaktmagneter i forbindelse med hendelser på sporet hvor det er nødvendig å sperre sporet.

Følgende prosedyre skal benyttes ved påsetting og fjerning av kontaktmagneter når det ikke skal frakobles KL-anlegg.

AktivitetAnsvarlig
Togleder kontaktes og det bes om at strekning/spor sperres. Togleder bekrefter når spor sperret. Togleder kontaktes på følgende nummer:
  • Oslo S togledersentral: 22 17 15 96
  • Drammen togledersentral: 32 27 57 18
  • Hamar togledersentral: 62 51 30 17
  • Redningsleder/ utrykningsleder brannvesen.
    Sette på kontaktmagneter og be om bekreftelse fra togleder på at de virker. Redningsleder/ utrykningsleder brannvesen.
    Når oppdraget er utført fjernes kontaktmagneter og togleder kontaktes om at dette er utført. Redningsleder/ utrykningsleder brannvesen.

    6. Instruks for opplæring og utstyrskontroll vedrørende elsikkerhet ved brann og ulykker nær ved Bane NORs høyspenningsanlegg

    AktivitetAnsvarlig
    Ansvarlig for at prosedyren følges. Det enkelte brannvesen.
    Sørge for å ha oversikt over egne mannskaper som har kompetanse til å frakoble og jorde. Sørge for å etablere kontakt med Bane NOR for å få gjennomført opplæring, øvelse og instruksjon av mannskapene. Brannvesen.
    Skal gjennomføre opplæring og resertifisering av mannskaper fra brannvesenet. Godkjente instruktører.
    Skal holde oversikt over og godkjenne instruktører. Skal holde oversikt over planlagt og gjennomført opplæring. Skal ved behov kunne koordinere opplæring og resertifisering av mannskaper fra brannvesenet. Skal, hvis behov, bistå faggruppeleder elkraft og instruktører med gjennomføring av opplæring. Assisterende driftsleder.
    Skal påse at årlig kontroll av utstyr utlevert til, og stilt til rådighet for, brannvesen blir utført. Assisterende driftsleder.
    Skal utføre årlig kontroll av utstyr utlevert til, og stilt til rådighet for, brannvesen, samt føre protokoll over kontrollene. Faggruppeleder elkraft.
    Skal sørge for oppdatering og implementering av instruks for frakobling, spenningstesting, og jording til hvert enkelt brannvesen. Assisterende driftsleder.
    Skal sørge for oppdatering og implementering av instruksen. Assisterende driftsleder.
    Skal sørge for at det utarbeides navneliste over personell som har fått elsikkerhetsopplæring relatert til elektrisk jernbane. Kopi av listen oversendes elkraftsentral og det aktuelle brannvesen. Assisterende driftsleder eller en som er bemyndiget.