ELKRAFTPORTALEN
Internkontrollhåndbok - Høyspenning
Hensikt
- Beredskapsvakt er etablert for å sikre at nødvendig kapasitet og kompetanse er tilgjengelig ved driftsforstyrrelser /avvik på banen
- Beredskapsvakt inngår som regel i fast turnus og rykker normalt ut etter ordinær arbeidstid
- Det stilles krav til responstid
Ansvar og myndighet
Ved uønskede hendelser har beredskapsvakt ansvar for følgende arbeidsoppgaver:
- Skal komme raskt til feilsted, analysere og være i forkant av enhver situasjon, samt kunne frakoble og jorde høyspenningsanlegget
- Skal ha nødvendig kompetanse for å kunne organisere og lede feilretting innenfor sitt fagfelt og kompetanse
- Skal holde togleder informert om tidsprognoser for utbedring av feil og/eller håndtering av hendelse
- Skal fortløpende selv vurdere behovet for ekstravisitasjoner når forholdene/situasjonen tilsier dette
- Skal bistå fagleder jernbane ved ulykker og hendelser
- Skal vurdere behov for å sette på ytterligere beredskapsressurser, hvorav endelig konklusjon kan tas i samråd med værvakt og eventuelt administrasjonsvakt
Beskrivelse
- Responstid fra beskjed er mottatt til beredskapsvakt skal være på skadested varierer fra banestrekning til banestrekning
- Responstid for Energiforsyningsanlegg er lik for alle anlegg
- Beredskapsvakt skal være kjent på sin strekning og etter erfaring og viten kjenne de kritiske punktene innenfor sitt geografiske område
- Ved feil har beredskapsvakt som hovedansvar å komme raskt til et feilsted, analysere, eventuelt frakoble og jorde anlegget, samt komme med tidsprognoser for stoppetid
- Rette feil som eventuelt har oppstått med egne mannskaper, eller med ekstra ressurser
- Beredskapsvakt må også disponere biler
- Ved melding om feil på høyspenningsanlegget bør en elkraftmontør kjøre til feilstedet for å skaffe oversikt og gi tilbakemelding til personale på revisjonsvogna
- Beredskapsvakt skal påse at alle feilrettinger registreres i BaneData
- BaneData skal oppdateres som “sluttført” etter at tiltak faktisk er blitt gjennomført
- Hendelseslogg-ID definert i “hendelseslogg hos togleder” skal alltid refereres til i arbeidsordre i BaneData