ELKRAFTPORTALEN

  Internkontrollhåndbok - Høyspenning

Begreper

  • Begreper for høyspenningsanlegg er definert av §§ 1-5 i FSE Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg.
  • Bane NOR bruker en del forkortelser i fagspråket for Elkraft. Oversikt over disse finnes i Teknisk regelverk kapittel 3.3
  • Bane NOR sitt Tekniske regelverk beskriver begreper og bestemmelser for KL anlegg i kapittel 2 av Kontaktledningssystemer
  • Definisjoner av alle Jernbanetekniske begreper kan studeres på Teknisk regelverk sine sider her
  • Noen andre begreper defineres i tabellen under:

    Forkortelse/Uttrykk Beskrivelse/Definisjoner
    Arbeid knyttet til framføringssikkerhet All aktivitet som tar oppmerksomhet bort fra toggangen.
    Anleggsområde Definert område med klare avgrensninger hvor det bygges jernbaneinfrastruktur. Område utenfor naturlig avgrensning til driftssatt jernbane.
    Anleggsområde jernbane Anleggsområde jernbane etableres ved at strekningen mellom definerte punkter sperres og sikres. Disse punktene kan være hovedsignal, stasjonsgrense, dvergsignal eller sporveksel. På strekning med ERTMS sperres strekningen mellom definerte stoppskilt. Kjøretøy kan benyttes på alle driftsformer. Største tillatte hastighet er halv sikthastighet.
    Avstengt område Ved avstengt område er sporet eller området det skal arbeides på, fysisk adskilt fra trafikkert spor. Etter stengning gjelder ikke trafikkreglene for dette sporet eller området. Det kan kun benyttes skinne-/veimaskiner eller traller. Det kan jobbes uten HSV.
    Arbeid nær høyspenningsanlegg Arbeid der arbeidsplassen har en slik beliggenhet at personer uten sikkerhetstiltak kan risikere å komme innenfor risikoavstanden enten direkte eller med verktøy eller materiell.
    Arbeid på høyspenningsanlegg Arbeid på anleggsdel som ikke er berøringssikker ved jordet skjerm, jordet kapsling eller normert isolasjon
    Disponering for arbeid Ved disponering for arbeid er det ikke tillatt å bruke annet kjøretøy enn skinne-/veimaskin og traller. En hel stasjon, strekningen mellom to nabostasjoner, en hel stasjon eller deler av en stasjon sammen med strekningen fram til en nabostasjon, et sidespor eller spor på stasjon skal sperres og sikres for arbeidet.
    Disponering for arbeidstog Ved disponering for arbeidstog gjelder bestemmelsene for tog, men arbeidstoget kan kjøre inn på eller ut fra stasjonene i tiden disponeringen foregår. På strekning med ERTMS må arbeidstoget være i skiftemodus (SH- modus) dersom arbeidstoget må kjøre fram og tilbake på linjen eller bare skal kjøre inne på en stasjon.
    Disponering av strekning med togmelding etter at tog har passert På bestemte strekninger med togmelding som er nevnt i særbestemmelsene for det enkelte ruteområdet i strekningsbeskrivelsen, kan disponering av strekning for arbeid iverksettes etter at tog har passert arbeidsstedet.
    Driftsbanegårder og Verkstedområder Områder som er adskilt fra trafikkert spor og hvor det forekommer skifting og vedlikehold og reparasjoner av kjøretøy. Innenfor verkstedsportene (verkstedhallene) vil ikke TJN gjelde.
    Elsikkerhetsplan En koblings- og bryterplan der det skriftlig anmodes om frakopling av et bestemt område. Elsikkerhetsplaner sendes Fjel og blir kontrollert av Leder for kobling. Deretter blir den sendt tilbake til Leder for elsikkerhet.
    HMS Helse, miljø og sikkerhet.
    HMS-plan Skriftlig plan for håndtering av helse, miljø og sikkerhet.
    I spor Område innenfor 2,5 meter fra nærmeste skinne. Ved arbeid her så skal det være HSV/LSV til stede og disponering av sporet.
    SHA Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø jf. Byggherreforskriften.
    SHA plan Skriftlig plan for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø som beskriver hvordan risikoforholdene i byggherreprosjektet skal håndteres.
    Skinne-/veimaskin Kjøretøy som er konstruert for å kunne kjøres på og av sporet.
    Sikkerhetsavstand fra høyspenningsanlegg. Avstand som angir personellets nærmeste tillatte arbeidsposisjon fra spennings- satt anleggsdel. Sikkerhetsavstand angir ytre grense for sikkerhetsområdet og skal fastsettes i hvert enkelt tilfelle og markeres av LFS.
    Sikker jobb analyse. Er å kartlegge restrisiko og iverksette tiltak for å hindre uønskede hendelser eller ulykker i forbindelse med arbeid eller befaring. Skal gjennomføres rett før arbeidet starter opp.
    Tralle Arbeidsredskap med skinnehjul som lett kan løftes på og av sporet.
    Ved spor Område utenfor 2,5 meter fra nærmeste skinne og frem til nabogrense eller annen naturlig avgrensing til offentlig eller privat eiendom. Arbeid her krever følge av HSV eller at det settes opp barriere som hindrer personer, kjøretøy eller utstyr å komme i farlig nærhet til togtrafikken og skal i tillegg sikre stabil underbygning.
    Vurderingsgrense fra høyspenningsanlegg Vurderingsgrensen er seks meter fra høyspenningsanlegget. Er du innenfor vurderingsgrensen, skal utpekt LFS vurdere sikkerhetstiltak.
    Varslingsgrense fra Bane Jernbaneloven § 10: «Det er forbudt uten tillatelse fra kjøreveiens eier å oppføre
    NORs infrastruktur bygning, anlegg eller annen installasjon, foreta utgraving eller oppfylling mv. innen 30 meter regnet fra nærmeste spors midtlinje.»
    Gjelder Jernbaneloven § 10. Fastsetting av avstander fra høyspenningsluftlinjer til midlertidige konstruksjoner, områder for midlertidige arrangementer, maskiner og utstyr i anleggsområder samt andre midlertidige aktiviteter skal foretas av ledningsanleggets driftsleder. 30 m er bransjestandard.
    Ytre miljø Forhold som skal tas hensyn til, inkluderer utslipp til luft, grunn, vann og avløp, kjemikalier og farlige stoffer, masse- og avfallshåndtering, dyrepåkjørsler og – velferd, støy og vibrasjoner, naturressurser og dyrket mark, naturmangfold, nærmiljø og kulturminner og –miljø.