Forsinket ferdigstillelse av arbeidene på Nidelv og Skansen bruer i Trondheim
Ferdigstillelse av arbeidene på Nidelv og Skansen bruer har blitt forsinket i forhold til opprinnelig plan. De to bruene er kompliserte å jobbe med, og det har dukket opp ulike utfordringer underveis.

Nidelv bru
På Nidelv bru på Meråkerbanen er det kun mindre betongarbeider som gjenstår – noe som utføres når det blir bedre klimatiske forhold til våren.
Skansen bru
– På Skansen bru på Dovrebanen ble oppstarten forskjøvet fra juni til august - etter et sterkt ønske fra båtfolket og næringslivet som kranser Kanalen, forteller byggeleder og prosjekteringsleder, Johannes Østvik, fra Aas-Jakobsen AS – Rådgivende ingeniører.
– Om værforholdene blir mer normale etter årstiden, forventer vi å være ferdige med overflatebehandlingen på Skansen bru innen medio mars i år slik at brua igjen kan åpnes for passasje av båter, forteller Østvik.
Samtidig kan gangveien under samme bru åpnes, og det kan i kortere perioder bli aktuelt å stoppe gående i forbindelse med svillebytte rett over gangbrua.
Consolvo er entreprenøren på begge bruene. Tranby-firmaet er i jernbane-sammenheng kjent for å være det beste innen bru-reparasjoner, -oppdatering og renovering.
Hva vi har gjort så langt
Arbeidene på de to bruene har i hovedsak bestått av sandblåsing og maling av bruene, men også annet vedlikehold har vist seg å være nødvendig. Elementer som må skiftes er dessverre ikke hyllevare og må enten tilpasses eller produseres.
Skansen bru
Skansen bru er en klaffebru; det betyr at brospennet kan heves så høye båter kan passere under.
Brua ble tatt i bruk for jernbanetrafikk i 1918, og var den første av sin type i Norge.
Brua er konstruert av Joseph B. Strauss, som også var ansvarlig for den verdenskjente brua Golden Gate Bridge i San Francisco.
I 2005 ble Skansenbrua fredet.