Bane NOR presenterer anbefalt korridor i Larvik

Onsdag 12. desember skal Bane NOR presentere sin anbefalte løsning for dobbeltspor mellom Virik og Kleivertunnelen.

Bane NOR inviterer til åpent folkemøte onsdag 12. desember i Sliperiet klokka 18.00 – 20.00. Foto: Simen Slette Sunde, Bane NOR

Prosjektet er en del av InterCity-satsingen; utviklingen av et godt, raskt og miljøvennlig transporttilbud mellom byene på Østlandet. Det skal gi passasjerene flere avganger, kortere reisetid og et mer pålitelig togtilbud.

Ønsker fullt hus
Onsdag 12. desember skal Bane NOR først informere kommunestyret om sin anbefalte løsning for dobbeltspor mellom Virik i Sandefjord og Kleivertunnelen i Larvik. Deretter inviteres det til åpent folkemøte i Sliperiet klokka 18.00 – 20.00.

– Vi ønsker alle velkomne og håper mange vil delta for å høre om prosjektet og planene. Det blir også god anledning til å stille oss spørsmål og gi innspill, sier prosjektsjef Hanne Sophie Solhaug i Bane NOR.

Under møtet vil det bli holdt en presentasjon som forklarer bakgrunnen for prosjektet, gjennomgår de forskjellige korridorene og deretter viser hvilken løsning Bane NOR anbefaler. Etter presentasjonen åpnes det for spørsmål og innspill til Solhaug og de øvrige representantene fra Bane NOR.

Korridorer og stasjonsløsninger
Mellom Virik og Byskogen har Bane NOR utredet tre alternative korridorer: Verningen, Stålaker vest og Stålaker øst. Mellom Byskogen og Kleivertunnelen er det to forskjellige korridorer til stasjonsløsningene i Indre havn og Kongegata. Begge disse stasjonene har to alternative utforminger – en lav og en høy løsning.

Onsdag 12. desember skal Bane NOR anbefale en korridor mellom Virik og Byskogen og en korridor mellom Byskogen og Kleivertunnelen, med en anbefalt stasjobsløsning i Larvik.  

Et moderne togtilbud
Bakgrunnen for InterCity-prosjektet er Stortingets vedtak i Nasjonal transportplan. I 2032 skal Bane NOR ha bygget dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Tønsberg, Sandefjord og Larvik. Dette vil være den siste strekningen som gjenstår i arbeidet med et sammenhengende, moderne dobbeltspor mellom Oslo og Porsgrunn. Utbyggingen skal gi passasjerene flere avganger, kortere reisetid og et mer pålitelig togtilbud.