Feiret ferdigsprengte tunneler

­Det er en tradisjon blant tunnelfolk å feire litt når det de bokstavelig talt ser lys i tunnelen. I dette tilfellet ble markeringen utsatt til korona-restriksjonene var opphevet. Fredag 4. mars var det markering på Viulsrød.

Mange anleggsfolk hadde møtt fram for å feire lyset i tunnelen. Se også bildekarusell under. (Alle foto: Anne Mette Storvik)

Jacob HeidenstrømFolk samlet seg på oppmøteplassen og stemningen var høy i den internasjonale forsamlingen. Hovedentreprenøren SAPI NOR er italiensk, men har ansatte og innleide fra et tjuetalls nasjoner.

Anders Dahl Johansen, prosjektsjef i Bane NOR, holdt en kort introduksjon og klokken 14 fyrte syvendeklassingen Jacob Heidenstrøm av en salve inne i rømningstunnelen slik at de fremmøtte fikk kjenne virkningen på (relativt) nært hold. Arrangementet foregikk ute i dagen, på et sikret og avsperret område.

– Kult, oppsummerer syvendeklassingen Jacob Heidenstrøm, som hadde bursdag 6. mars. Ikke alle entrer tenårene med sprengstofferfaring. 

Går mot slutten

Det ble gjennomslag i den 1,1 km lange Gråmunktunnelen i juli i fjor. Skottåstunnelen (totalt 3 km) ble sprengt fra midten og ut i begge retninger. I september i fjor kom boreriggen ut i dagen i nord, og i februar i år skjedde det samme i sør.

Fortsatt gjenstår det noen sprengninger i den 174 meter lange rømningstunnelen som kommer ut nord for Viulsrød. Her ventes det å bli gjennomslag i april/mai.

– Til tross for at SAPI NOR møtte på uventede utfordringer da pandemien traff oss alle i begynnelsen av 2020 og arbeidet skulle starte her, så er vi veldig fornøyde med hvordan de har utført arbeidet med tunnelene. Da de ble forhindret fra å drive alt selv, hentet de inn norsk underentreprenør (LNS) i tillegg til at de etter hvert gjennomførte noe selv. Denne kombinasjonen har fungert veldig bra, sier Anders Dahl Johansen.

Populært

Både Bane NOR, hovedentreprenør SAPI NOR og underentreprenør LNS (Leonhard Nilsen & Sønner AS) stilte mannsterke og i godt humør. Nykirke-Barkåker prosjektet hadde i tillegg invitert et representativt utvalg av naboene pluss syvende trinn ved Lysheim skole, ordføreren i Horten og representanter fra Horten kommune.

Mange godord

Etter salven vandret forsamlingen ned til tunnelinngangen. Skottåstunnelen er litt uvanlig i og med at den består av en lang tunnel pluss en kort liten stubb gjennom en fjellknaus. Mellom den lange og den korte delen skal det bygges en betongtunnel, slik at det vil oppleves som en, sammenhengende tunnel. Akkurat i dag fungerte området mellom tunnelene som dramatisk scene. Her var det rigget til med høyttaleranlegg, og det var flere som ville si noen ord.

– Dette er det største byggeprosjektet som noensinne har vært i kommunen. Det er et kjempeviktig samferdselsprosjekt, og det er veldig viktig for oss i kommunen, sa ordfører i Horten kommune, Are Karlsen. Han la ikke skjul på at det hadde vært friske diskusjoner mellom kommunen og Bane NOR i planfasen, men mente samarbeidet var bra.

Pablo Sonnendrucker, leder av styret for prosjektet i SAPI NOR, satte arbeidet i perspektiv ved å fortelle at det ville tatt én mann 109 år å bygge tunnelen – som nå blir unnagjort på et halvår.

– Vi er klar over at dette til tider har vært en prøvelse for naboene, og vi er lei oss for at vi plager dere. Men nå er det snart slutt på sprengningene, avsluttet prosjektsjef i Bane NOR, Anders Dahl Johansen.

Viktig brikke

Nykirke-Barkåker er en viktig del av InterCity satsningen. Dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker skal være ferdig i 2025. Da blir det kortere reisetid og mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.