Gjennomslag i Gråmunktunnelen

312 dager etter den første salven ble skutt kunne tunnelarbeiderne endelig juble over gjennomslag i den 1,1 km lange Gråmunktunnelen. Tunnelen blir i 2025 en del av det nye dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker på Vestfoldbanen.

Prosjektsjef Anders Dahl Johansen i Bane NOR gratulerer tunnelarbeiderne fra LNS med gjennomslaget. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Mandag 24. august gikk startskuddet, og fredag 2. juli var det altså tid for gjennomslagssalven. Det er tunnelentreprenør LNS som har drevet tunnelen for hovedentreprenør Sapi Nor.

Prosjektsjef i Bane NOR, Anders Dahl Johanssen, er glad for at det nå er gjennomslag i Gråmunktunnelen, og roser entreprenørene for det gode arbeidet som er gjort i en vanskelig tid.

– At vi har kommet i mål med drivingen av denne tunnelen uten større forsinkelser er veldig gledelig. Midt i en pågående pandemi var ikke det noe vi kunne ta som en selvfølge da den første salven ble skutt i august i fjor. Nå gleder vi oss til å kunne bygge ferdig de to andre tunnelene og resten av det nye dobbeltsporet, slik at enda flere kan ta mer tog her på Vestfoldbanen i 2025, sier Johansen.

Her går gjennomslagssalven. Foto: Jan Morten Roberg, Bane NOR

– Blir det roligere dager fremover for naboene nå?

– Det gjenstår fortsatt mye arbeid for å bygge ferdig dobbeltsporet, men naboer nær Gråmunktunnelen vil nok merke at tunneldrivingen er ferdig.

Når det gjelder den andre bergtunnelen i prosjektet, Skottåstunnelen, skal tunneldrivingen etter planen pågå en stund ut i 2022.

– Men før den tid blir det noen roligere uker nå i juli. Fra 12. juli og ut måneden er det en generell anleggsstans. Det blir likevel folk og maskiner å se på anleggsområdet som skal gjøre nødvendig arbeid, vedlikehold og vakthold, men de mest støyende arbeidene settes på pause i tre uker, forteller Johansen.

Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR