Flere entreprenører på plass

I løpet av den siste tiden har fire underentreprenører signert kontrakt på arbeider med nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker. Nå er det også klart hvem som skal bygge bergtunnelene.

Håkanes Maskin er godt i gang sør for Gråmunktunnelen. (Foto: Aerial Geo Survey as)

Skottåstunnelen og Gråmunktunnelen er det to sørligste tunnelene på strekningen, og vises som stiplede linjer på kartet.Hovedentreprenør Sapi Nor har skrevet kontrakt med Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS). Entreprenørselskapet skal utføre tunnelarbeider på det nye dobbeltsporet mellom Nykirke sør for Holmestrand og Barkåker nord for Tønsberg. LNS skal bygge Skottåstunnelen og Gråmunktunnelen med tilhørende tverrslag og rømningstunneler. 

Flere norske underentreprenører

Sapi Nor, som er et arbeidsfellesskap mellom de italienske entreprenørene Salini Impregilo og Impresa Pizzarotti, er totalentreprenør for underbygningsarbeidene. Sapi Nor har knyttet til seg flere store norske entreprenører som underentreprenører for å utføre arbeidet.

Martinsen & Duvholt har allerede vært i gang med forberedende arbeider en god stund på den nordlige delen av strekningen. Håkanes Maskin gjør grunnarbeidene på den søndre delen.

Kynningsrud har fått kontrakt på fundamenteringsarbeider

Prosjektsjef Anders Dahl Johansen (Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR)Bra kombinasjon

Prosjektsjef Anders Dahl Johansen er godt fornøyd med teamet som hittil er satt sammen for å bygge nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker.

– Her har vi en kombinasjon av leverandører som er nye i det norske markedet, men som har god erfaring med å gjennomføre gigantprosjekter rundt om i verden, og vi har flere underleverandører som er godt kjent for oss i Utbygging Vestfoldbanen fra før. Jeg tror dette blir bra, sier Johansen.

Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker skal etter planen stå ferdig ved utgangen av 2024. Da blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.