– Det er nå dere kommer til å merke oss!

Onsdag kveld møtte vel 30 interesserte naboer, grunneiere og interesserte opp på Bakkenteigen for å få informasjon om det forestående byggearbeidet mellom Nykirke og Barkåker.

Prosjektsjef Anders Dahl Johansen ønsket velkommen til informasjonsmøte på Bakkenteigen onsdag 4. desember. (Foto: Tormod Ugelstad/Bane NOR)

For å legge til rette for høyere fart og flere avganger på Vestfoldbanen, skal Bane NOR bygge 13,6 km dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det skal på plass to bruer, tre tunneler, viltovergang og en helt ny stasjon på Skoppum.

– Det er nå vi begynner å bygge. Det er nå dere kommer til å merke oss, sa prosjektsjef Anders Dahl Johansen da han tok de fremmøtte gjennom hva som skal skje på strekningen de neste årene.

Det nye dobbeltsporet vil gi passasjerene fire minutter kortere reisetid, men vel så viktig er det at hele ti planoverganger fjernes for å gi en enda sikrere jernbane. 

Offisiell anleggsstart blir 31. januar. Men det er allerede gjort mye forberedende arbeid. Høyspentledninger er lagt om, arkeologiske utgravinger er gjennomført og denne uken ble den nye vannledningen på Viulsrød tatt i bruk. 

– En ære å være i Norge

Det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo og Impresa Pizzarotti, som skal bygge underbygningen til det nye dobbeltsporet, var også til stede på møtet.

– Det er en ære å være i Norge, og vi ser frem til arbeidet, sa Sigurd Nissen-Petersen som representerte de italienske entreprenørene på informasjonsmøtet.

– Vi ser frem til arbeidet, sa Sigurd Nissen-Petersen som representerte de italienske entreprenørene på informasjonsmøtet. (Foto: Tormod Ugelstad/Bane NOR)

Dette er det første prosjektet dette arbeidsfellesskapet gjør i Norge, men Skandinavia er ikke ukjent fortalte Nissen-Petersen. Salini/Pizzarotti har nylig gjort seg ferdig med den store Metro-utbyggingen i København.

Og det er mange erfaringer fra København, som entreprenøren tar med seg videre til Norge, kunne Nissen-Petersen fortelle.

Støy, støv, fredede kulturminner og naturområder har Salini/Pizzarotti hatt høy oppmerksomhet på i forbindelse med utbyggingen i den danske hovedstaden. Dette vil selvsagt også være i fokus når arbeidet på Nykirke-Barkåker kommer i gang. 

– Vi vil påvirke området vi bygger i så lite som mulig, og vi skal selvfølgelig måle vannkvalitet, støy og vibrasjoner fortløpende, sa Nissen-Petersen.

Informasjonskanaler gjennom prosjektet

For å sikre at naboer skal få varsel om alle forhold som kan medføre ulemper for dem underveis i anleggsperioden, har Bane NOR flere kanaler. I tillegg til nettsidene www.banenor.no/nykirke-barkaker/, kommer det informasjon på Facebook, gjennom nyhetsbrev, nabovarsler og informasjonsskriv i postkassene. Støyende nattarbeider vil varsles på SMS og det blir mulig å melde seg på en varslingstjeneste som sender en melding i forkant av tunnelsalver. 

Nabokontakttelefon 904 19 578 er bemannet hverdager i tidsrommet 08.30-15.00 og epost kan sendes til unb@banenor.no

Beredskapstelefonen 916 56 263 er døgnbemannet, men den skal kun brukes i nødstilfeller.  

 

Last ned presentasjonen fra møtet (PDF)

Se animasjon av det nye dobbeltsporet: