Tar ungene med på råd
Fredag 12. juni var 6. trinn på Fagerheim skole på Nykirke Jernbaneverkets hjelpere i arbeidet med å planlegge hvor den nye, dobbeltsporede jernbanen skal ligge.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.
Tidligere er lærerne spurt til råds om hvilke områder skolene benytter seg av på utflukter og turer. Nå var det ungenes tur å fortelle hvor de oppholder seg etter skoletid. Sjette klasse ble valgt fordi de beveger seg over lengre strekninger enn de yngre, og fordi større barn har lettere for å lese kart enn de mindre.
Rådgiverne til Jernbaneverket hadde med seg store kart og flyfoto over nærmiljøet.
Sjetteklassingene fikk beskjed om å merke av områder de bruker om sommeren med grønn tusj, områder de bruker om vinteren skulle merkes av med blå tusj. Områder de bruker hele året skulle de markere med blå og grønne striper. De skulle tegne inn hvilke veier de sykler eller går langs, og markere med rødt der hvor de syntes det var skummelt å ferdes. Engasjementet og støynivået var høyt, og Jernbaneverket fikk mye nyttig informasjon.
Del av utredning
Barnetråkkregistreringen inngår i utredningen «Nærmiljø og friluftsliv», som igjen inngår i konsekvensutredningen av nytt dobbeltspor for Nykirke-Barkåker.
–Vi har fått nyttig og fersk informasjon utover det vi allerede hadde, og vi er svært takknemlig for bidraget, sier Anne Li Røtvold. Hun var imponert over hvor godt sjetteklassingene leste kart, og hvor presise de var i å beskrive hvilke områder de brukte.