Se og bli sett!

I september var det klart for et nytt skolebesøk på Gulskogen skole. Nye elever har begynt på skolen siden forrige gang vi var på besøk. For de andre var det på tide med en liten repetisjon.

Nå som vi har hentet ut sprengsteinen fra Drammenstunnelen, er det ikke fullt så mange lastebiler som ferdes langs skoleveien, men det er fortsatt gode sjanser for å kunne å vinke til lastebilsjåførene. Og nettopp det å vinke til sjåføren – og ikke minst at sjåføren vinker tilbake – var noe elevene på Gulskogen skole fikk høre om i en litt annerledes skoletime.

I høst gjør vi blant annet en del arbeid på Sundland, et steinkast fra skolen. Derfor er det nettopp barna her som nå fikk en oppfriskning.

Med blindsoner og trafikksikkerhet på timeplan

Korrekt antrukket med gule verneklær og blå hjelmer, står Randi Rismyhr og Ellen Quist Hennum fra Bane NOR klare sammen med sjåfør Torbjørn som kjører lastebil for entreprenør Kaare Mortensen. De er klare til å ta imot en jevn strøm av elever på en grusplass like ved skolen.

Torbjørn, Ellen og Randi er klare til å ta i mot skolebarna

Et lite barnetog med nye reflekskrager for anledningen. De går forventningsfulle mot den digre lastebilen og sperrebåndene som er utplassert for å markere grensene for blindsoner. Store søledammer vitner om et ganske vekslende vær.

Vel fremme ved lastebilen får barna høre hvor viktig det er at lastebilsjåførene ser dem, når de ferdes i trafikken.

– Derfor er det viktig å vinke til sjåføren og vente på at sjåføren vinker tilbake, forteller Randi og Ellen.

Det er nemlig ikke alltid sikkert at gående synes like godt, selv om lastebilsjåføren sitter høyt oppe med tilsynelatende god utsikt. Men når sjåføren vinker tilbake, kan du være trygg på at du er sett. Sjåfør Torbjørn, som i mellomtiden tatt plass bak rattet, vinker blidt tilbake til elevene.

Blindsoner

– Vet dere hva en blindsone er for noe, spør Randi.

Noen rister på hodet, mens andre husker kanskje øvelsen de var med på forrige gang vi besøkte skolen.

For å demonstrere blir barna bedt om å stille seg innenfor det markerte området på lastebilens høyre side. Godt hjulpet av lærerne som er med, går denne manøveren raskt. Vel innenfor det markerte området går det snart opp for elevene at de har blitt «usynlige».

– Er det noen av dere som ser Torbjørn, spør Ellen.

Det lyder et unisont nei over plassen.

– Tror dere at Torbjørn ser dere?

Nok et rungende nei.

Inne i førerhuset bekrefter sjåfør Torbjørn at han ikke kan se dem.

– Dere ser sikkert at vi har reflekser på oss her i dag, sier Randi og peker på synlighetsklærne dehar på.

Hun forklarer at det er fordi anleggsfolket jobber nær store maskiner både når det er lyst og når det er mørkt. Hvis man vil synes godt er det god hjelp i å bruke refleks, ikke minst nå som det blir mørkere. Det gjelder både for anleggsfolk og alle andre.

Før besøket er over lover skolebarna at de skal bruke refleks når de går til og fra skolen, og ellers når de er ute i trafikken. Det lover godt for sikkerheten i mørketiden.

Utbygging i tre år til

Dobbeltsporet fra Drammen til Kobbervikdalen skal være ferdig i slutten av 2025. Når jobben er fullført, vil det være det mulig å kjøre fire tog i timen – hver vei – mellom Tønsberg og Oslo. Du kan lese hvor vi jobber nå på www.banenor.no/drammen-utbygging