Nå er det hull gjennom hele Drammenstunnelen

868 dager etter den første salven ble skutt i sør, var det torsdag 5. mai endelig hull gjennom hele den drøyt seks kilometer lange Drammenstunnelen gjennom Strømsåsen. En viktig milepæl i det store utbyggingsprosjektet i Drammen.

Det var prosjektlederne fra Bane NOR og entreprenør Veidekke, Lise Backer og Nils Hæstad, som hadde æren av å sammen fyre av salven som fikk vekk den siste biten som skilte den seks kilometer lange bergtunnelen og den 290 meter lange løsmassetunnelen.

Vel inne i tunnelen var det assisterende utbyggingsdirektør Birger Steffensen, som ønsket velkommen.

– Denne utbyggingen er en viktig del av det pågående moderniseringsarbeidet på Vestfoldbanen, og vil bli til stor nytte for regionen. Ekstra gledelig er det å kunne stå her i dag, midt i et prosjekt som er i rute både når det gjelder fremdrift og budsjetter.

Steffensen vektla også at utbyggingsprosjektet i Drammen virkelig har vist at bærekraft og bærekraftmål er viktige. For Drammenstunnelen har Veidekke klart å redusere utslippene med 100.000 tonn CO2 ved å redusere bruken av betong.

– Dette er dagen for å takke

Prosjektsjef Hanne Stormo benyttet anledningen til å takke Veidekke med sine underentreprenører - og Norconsult som har vært med BaneNOR som rådgiver siden før 2016.

– Veidekke har ansvaret for både fjelltunnelen, kulvert og løsmassetunnelen her vi står nå. Ved å ha Veidekke som entreprenør for begge kontraktene så har vi kunnet optimalisere driften. Et bevis på det er at vi ligger fire måneder foran avtalt fremdrift for sprengningsarbeidene i fjelltunnelen, sa Stormo.

Og til tross for Covid-19, stengte grenser og vanskeligheter med å få inn arbeidskraft så er produksjonen for løsmassetunnelen i rute

Gratulasjoner fra Samferdselsdepartementet

Rundt 150 inviterte gjester hadde funnet veien til anleggsområdet i Drammen for å være til stede da gjennomslagssalven ble avfyrt.

Statssekretær i SD, Odd Steinar Åfar Viseth, hadde også tatt turen for å være med på gjennomslaget, og hilset fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygaard.

– Arbeiderpartiet er veldig glad i toget, og for statsråden er jo InterCity-triangelet den store fanesaken. Derfor er statsråden lei seg for at han ikke kunne være her i egen høye person i dag. Gratulerer med dagen, gratulerer med prosjektet og ikke minst gratulerer med dette enorme gjennomslaget for norsk jernbane, sa Viseth.

Etter gjennomslaget var det en velfortjent kakebit til tunnelarbeidere, og gjester.

Gjenstår fortsatt sprengninger

Selv om det nå er hull hele veien, er det foreløpig bare den øverste delen av løsmassetunnelen som er ferdig drevet. Nå gjenstår den samme prosessen for den midtre delen, før den nederste delen skal drives. Drivingen av løsmassetunnelen startet rett før jul i fjor, og skal etter planen være ferdig drevet nå i høst.

Hele Drammenstunnelen, som består av bergtunnel, løsmassetunnel og betongtunnel skal være klar til jernbanetekniske arbeider sommeren/høsten 2023. Det nye dobbeltsporet, inkludert oppgradert Drammen stasjon, skal etter planen stå klar høsten 2025. Sammen med det nye dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker lenger sør på Vestfoldbanen, vil denne utbyggingen gjøre det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Tønsberg og Oslo hver vei.