Fullførte 550 meter nytt dobbeltspor i mai

Rund 240 personer fordelt på tre arbeidslag har nå i mai revet enkeltspor og bygget dobbeltspor på Gulskogen. Bane NORs prosjektsjef Hanne Stormo har latt seg imponere av arbeidet som er utført.

– Dette er bra jobba! Det høres kanskje enkelt ut, men det krever omfattende innsats fra mange ulike fagområder, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

Hun har fulgt nøye med på arbeidet som har pågått døgnet rundt siden 8. mai. Nå er hun godt fornøyd, og puster lettet ut etter at togene igjen går som normalt på Gulskogen.

Se timelaps fra arbeidet: 

 

Takker tålmodige naboer– Dette er et krevende og omfattende, og nøye koordinert arbeid, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

At entreprenøren gjennom mesteparten av perioden lå i forkant av planen, har prosjektsjefen notert seg. Samtidig har støykrav og hensyn til omgivelsene hatt høyt fokus.

– Nå er det igjen normal trafikk, etter at testkjøringen gikk fint natt til 25. mai. Jeg vil takke naboene for tålmodigheten de har vist oss, sier Stormo.

Underveis har en del naboer takket ja til alternativt opphold, gjennom Bane NORs kundesenter, beredskapsvakt eller nabokontaktene.

Vest for Gulskogen stasjon er 550 meter enkeltspor fjernet. Masser er gravd ut og kjørt bort – før det er fylt opp med nye masser, og bygget nye skinner. Her har alle fagområdene vært i sving for å sette i drift et splitter nytt dobbeltspor.

Godt planlagt – vel gjennomført

Det er tre arbeidslag som har jobbet fra tre ulike steder på strekningen.

– Dette er et krevende og omfattende, nøye koordinert arbeid. Jeg visste det var svært godt planlagt, og det er en lettelse at oppgavene ble gjennomført «på plan».

Arbeidslagene har vist at det er mulig å gjøre mange oppgaver innenfor et begrenset tidsrom og område. På denne måten blir arbeidet minst mulig til hinder for den vanlige togtrafikk, og perioden med støy kortest mulig for omgivelsene. Da har også prosjektleder for arbeidet, Eirik Korsnes nådd en viktig målsetting.– Alle måtte testes for Covid-19 før de slapp innenfor anleggsgjerdene våre. Vi har til sammen gjort 250 hurtigtester, i tillegg til andre smitteverntiltak– som avstand, bruk av masker og spriting av hender, sier prosjektleder Eirik Korsnes.

Hurtigtestet alle på anlegget

Han gir honnør til alle han har hatt med seg på jobb mot felles mål.

– NRC, Isachsen Anlegg og de øvrige underentreprenørene har sammen med våre egne folk fortjent en klapp på skuldra nå. Det har vært inspirerende å se faglig dyktighet og innsatsvilje underveis. Jeg blir stolt av de dyktige arbeidslagene som har håndtert krevende arbeid, utfordrende oppgaver og koronatiltak, sier prosjektleder Korsnes.

Med det sender han en ekstra takk til dedikerte HMS-ansvarlige fra Bane NOR og hos entreprenørene.

– Alle som har vært innenfor arbeidsområdet vårt skulle testes for Covid-19 før de slapp innenfor anleggsgjerdene våre. NRC og vi i Bane NOR har til sammen gjort rundt 300 hurtigtester, i tillegg til andre smitteverntiltak– vi har holdt avstand, brukt masker og spriting av hender har vært obligatorisk. HMS har vært høyt i bevisstheten hos oss alle underveis i denne arbeidsperioden, sier Korsnes.

Dette er utført på Gulskogen:

  • Fra 8. til 13. mai ble det revet spor og sporveksel vest for Gulskogen stasjon.
  • Det er gravd ut ca. 13 700 m3 masser til traubunn, som er det laveste gravenivået – det vil si der vi slutter å grave ut og begynner å fylle på.
  • Ny underbygning for nye spor kom på plass, ca. 15 000 m3.
  • Det er bygget 550 meter dobbeltspor og lagt inn ny sporveksel, før sporene er blitt pakket og komprimert.
  • Det er bygget nye føringsveier for kabler langs sporene.
  • Det er utført arbeid med kontaktledninger, signalarbeider, telearbeider og elkraftarbeider. 
  • Samtidig er det byttet ut nedslitte doble kryssveksler på Sundland.

Arbeidet er viktig før de neste byggefasene ved Drammen stasjon, som du kan lese om her.

God stemning underveis

Hans Olav Hjartsjø, prosjektleder for arbeidet fra NRC Group Norge, er takknemlig for innsatsen til alle som har vært på jobb.

– De har gjort en formidabel innsats som det står respekt av. Til tross for krevende operasjoner og stram tidsplan har det vært en veldig god stemning på anleggsplassen – og jeg tror at alle de som har vært med syntes det har vært en spennende og god erfaring å ta med seg videre, sier Hjartsjø.

Styrker knutepunkt, kapasitet og punktlighet 

Prosjektsjef Hanne Stormo minner også om målet med alt arbeidet som har pågått i denne arbeidsperioden, og ved utbyggingsanleggene til Bane NOR i Drammen generelt.

– Når vår jobb er ferdig her i 2025, har Drammen fått et styrket knutepunkt. Det fører også til at jernbanen blir mer punktlig og får større kapasitet. Med jobben vi nå er igang med, vil Drammen stasjon være bedre sikret mot flom. På Vestfoldbanen vil det bli mulig med fire avganger hver vei mellom Oslo og Tønsberg. Det igjen vil gi flere mulighet til å ta mer tog – bo der de vil og jobbe der de må, sier Stormo.