Slik bygger vi tunnel under Øvre Strøm

Vi er i full gang med å bygge løsmassetunnel på Øvre Strøm i Drammen. Her kan du lese om arbeidene vi er igang med nå, og om hva som vil skje fremover i dette området.

Her følger en del forklaringer, klikk gjerne på bildene øverst - der illustreres noe av dette.

Grunnforsterkning

Før vi kan begynne å grave ut selve løsmassetunnelen, må grunnen forsterkes der tunnelen skal bygges. Det må til for at grunnen skal være sterk nok til at vi kan grave ut tunnel, og for å unngå å få store lekkasjer inn i tunnelen mens den bygges – eller drives som det heter når vi bygger tunnel.
Grunnforsterkningen gjør vi ved hjelp av noe som kalles jetpeler. Jetpelene lages i terrenget av store beltegående maskiner som står på overflaten over tunnelen. I 3. Strøm Terrasse er allerede arbeidene med jetpeler godt i gang. I Strømbakken og 4. Strøm Terrasse forbereder vi installering av jetpeler.

Les også: Spørsmål og svar

Hva er en jetpel?

En jetpel lages ved at vi står i terrenget og borer en roterende dyse ned i bakken.
Deretter spyler vi inn en vann- og sementblanding med høyt trykk mens vi stadig trekker borstrengen oppover mot overflaten. Ved hjelp av det høye trykket vil miksen av sement og vann blande seg med løsmassene. Dermed får vi en sylinder av det vi kaller «geobetong».
Vi kan installere en jetpel loddrett eller med en vinkel i forhold til terrenget. Ved loddrett jetpeling får vi en pel med en diameter på ca. 2,5 m, mens ved skrå jetpeling får vi en diameter på ca. 1,5 m. Derfor planlegger vi med flest mulig loddrette peler.
Skrå jetpeler installerer vi der vi ikke kommer til med loddrette peler – som for eksempel under hus langs tunneltrasèen.

Skrå og rette jetpeler

Ved byggingen av løsmassetunnelen installerer vi jetpeler systematisk for å få en ring av «geobetong» rundt tverrsnittet til tunnelen. Tykkelsen på denne ringen vil variere mellom 2 og 2,5 m.
Når vi skal begynne å grave ut tunnelen, vil vi grave på innsiden av denne ringen. Det skal monteres mange tusen jetpeler. Dette er tidkrevende arbeid og vi forventer at disse arbeidene vil pågå i minst ett år til.
Det må vi gjøre for at boringen skal foregå uavhengig av rør i bakken, og for at boretårnene ikke skal treffe ledningene som henger i lufta.
Alle hus i området vil til enhver tid ha strøm, slik at de holder varmen. Vi har lagt midlertidig vann og avløp inn til husene som er bebodd gjennom anleggsfasen. Arbeidet med dette pågår fremdeles.

Planering av terreng

Maskinene som installerer jetpeler er store og høye. De må stå på en ganske plan flate mens pelene blir installert. I tillegg må vi komme til i hele området hvor løsmassetunnelen skal ligge.
Derfor utfører vi en del arbeid for å planere og tilpasse terrenget slik at maskinene får nok plass.
I Strømbakken, mellom 3. Strøm Terrasse og 4. Strøm Terrasse, lager vi platåer i fire til fem nivåer for at maskinene skal stå rett nok. Slik blir hele tunneltrasèen tilgjengelig for maskinene.I 4. Strøm Terrasse jobber vi med å planere og bygge opp fundament av grus, slik at maskinene kan bevege seg friere mellom husene.
Jordmassene som vi fjerner i området, blir lagret på fotballbanen øverst i 4. Strøm Terrasse. Disse jordmassene vil bli lagt tilbake når vi er ferdige. Da skal vi nemlig sørge for at området blir så likt som mulig slik det var før vi startet arbeidet vårt.

Strøm, vann og avløp

Det krever svært tett boring å installere jetpeler til en tunnel. Vi må bore og installere peler i et rutemønster på ca. 2 x 2 meter langs tunneltrasèen.
Derfor må vi legge om kablene som henger i lufta mellom stolper, og rør som ligger i bakken.

Grunnforsterkning og sement

Å lage jetpeler i det omfanget vi har behov for, krever enorme mengder sement. Det går med ca. 400 kg sement per kubikkmeter med jetpel. Sement til anlegget blir levert nesten daglig på tankbiler som pumper sement inn i sementsiloer.
Sement fra siloene blandes med vann på en blandestasjon, før det pumpes i rør frem til maskinene.
Grunnforsterkningsarbeidene i
3. Strøm Terrasse får sementblanding fra blandestasjonen på “Øya”, mellom Professor Smiths allè og Konnerudgata.

Ny blandestasjon

For å øke kapasiteten på sementblanding, og dermed få mulighet til å bruke flere jetpelerigger samtidig, etablerer vi nå en tredje blandestasjon nær fotballbanen i
4. Strøm Terrasse.
Som nevnt er det store mengder vann og sement som må pumpes ned i bakken når vi grunnforsterker med jetpeler. På grunn av den store mengden som pumpes ned i bakken under trykk, kommer det en betydelig mengde opp langs borstrengen. Dette kalles returmasser, og gjør at vi unngår at bakken løfter seg lokalt rundt jetpelingen.

Returmasser

Returmassene er en blanding av vann, sement, sand og grus, og er en del av sølen vi ser rundt jetpelemaskinen når den er i drift.
Returmassen blir fortløpende lagt over i basseng i nærheten av arbeidene. I bassengene ligger massene til de er mindre flytende. Da fraktes massene til et deponi.

Endringer i 4. Strøm Terreasse

Arbeidet vi beskriver her, innebærer at det blir mye aktivitet i området fremover, spesielt på innsiden av anleggsgjerdene våre. Mellom Strømbakken og 4. Strøm Terrasse vil det bli mye anleggstrafikk.
Derfor er det besluttet at 4. Strøm Terrasse stenges mellom fotballøkka og Strømbakken, av sikkerhetsmessige hensyn. Dette skjer på nyåret, og vi sender ut eget informasjonsskriv i forkant.
For de som bor på innsiden av fotballøkka sørger vi for omkjøring forbi Odd Fellow og videre ned til 3. Strøm Terrasse.
For gående vil det bli etablert gangkontainere over fotballbanen og forbi anleggsgjerdet. Trappen opp til Blektjernveien vil bli modernisert slik at den er godt fremkommelig hele året.

Tilbakefører og gjenskaper

Når vi er ferdige med å lage alle jetpelene, starter vi med å tilbakeføre området. Målet er at området blir så likt som mulig i forhold til hvordan det var før vi begynte med arbeidene våre.
Dette inkluderer alle typer av reetablering; vi vil bygge nye bygg der disse er blitt revet, asfaltere og gjenskape hager.Infrastruktur for strøm, vann, kloakk og internett og så videre vil bli lagt helt nytt, og modernisert i forhold til hva som var der i utgangspunktet.
Arbeidet med reetablering begynner etter planen våren 2021 og vil pågå ut 2022.

Hva skjer videre?

Neste steg i prosessen med å bygge løsmassetunnelen blir å grave ut selve tunnelen, i den støpte massen av geobetong.
Når vi kommer til denne delen av arbeidet, vil vi sende ut ny og oppdatert informasjon om hvordan arbeidet gjøres og om forventet framdrift.
I mellomtiden anbefaler vi deg å følge med på denne nettsiden, der vi alltid forteller om hva vi jobber med og legger ut varsler:
www.banenor.no/drammen-utbygging

Har du prøvd karttjenesten vår?

Her kan du følge fremdriften vår, lese om hvordan vi bygger hvor – og se plasseringen av din bolig i forhold til utbyggingsområdene.
Du finner den her:
www.banenor.no/dk-framdrift-tunnel

Korona – går arbeidet som normalt?

Korona-epidemien har ført til sterke tiltak som endrer hverdagene våre. Liv, helse og sikkerhet kommer først i alt Bane NOR gjør, og vi tar situasjonen som har oppstått på største alvor. Samtidig har vi som mål å holde aktivitetsnivået i prosjektet oppe og holde hjulene igang.