Gjør støytiltak på 72 boliger og tilbyr venteleilighet

Hokksund-selskapet RVS AS ble igjen tildelt kontrakt for utbedring av støytiltak for Bane NOR i Drammen. Nå skal 18 firemannsboliger på Gulskogen få ulike tiltak mot støy.

Håndtrykket ble byttet ut med hilsen på lengre avstand, etter signering av kontrakten med RVS AS. Til høyre prosjektsjef Hanne Stormo, til venstre daglig leder i RVS, Preben Holter Ellingsen. Foto: Bane NOR, Marianne Henriksen

Den Hokksund-baserte entreprenøren RVS AS vant kontrakten etter en anbudsrunde med tre andre selskaper. Den første kontrakten handlet om støytiltak rundt Smithestrøm og Austad, mens den andre dreide seg om innglassing av balkonger på Union Brygge.

Nye fasader og støyisolerte tak

Kontrakten denne gangen omfatter støytiltak på 18 firemannsboliger, der seks av dem skal få ny fasade mot sporene og 12 leiligheter får støyisolerte tak innvendig. Dette er i Gulskogen-området, med en anslått kontraktsverdi på rundt 17 millioner kroner.
Prosjektsjef Hanne Stormo trekker fram at i tillegg til å ligge lavt i pris, er RVS vant til å håndtere naboer som er en viktig del av arbeidet. Det har vært få eller ingen klager fra beboerne som får entreprenøren på besøk for å gjøre forholdene bedre for dem mens Bane NOR bygger.

Tar i bruk «venteleilighet» 

Utbyggingsprosjektet har valgt en litt spesiell løsning i den nye kontrakten som nå er signert. En utfordring her er at eierne av leilighetene må flytte ut mens arbeidene pågår. Dette er nå tenkt løst ved at en leilighet er kjøpt inn i Olav Bjaalands gate til disposisjon av de som bor i de aktuelle leilighetene mens det gjøres støytiltak.
– Vi vil sørge for at de får møblene sine over i «vente-leiligheten», slik at det blir minst mulig belastning for de som eier leilighetene mens byggearbeidet pågår, sier prosjektsjefen.
Hun minner om målet for det omfattende arbeidet som nå pågår flere steder i Drammen by; passasjerene på Vestfoldbanen vil få kortere reisetid, flere avganger å velge i og bedre punktlighet. Samtidig vil flere områder, der det nå er jernbane, bli frigjort til byutvikling til glede for Drammens innbyggere.