Bane NORs ferske flyfoto viser Drammen på en solskinnsdag.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.
Ferske flyfoto, tatt over Drammen når vår går over i sommer.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Nybyen med Union brygge på andre siden av sporet. Nybyen godsterminal skal brukes til midlertidig togparkering frem til den nye Vestfoldbanen står ferdig i 2024, deretter skal området brukes til byutvikling.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Anleggsområdet på Gulliksrud, der den nye bergtunnelen skal munne ut. I forgrunnen ligger Gundesølina, der gang-/sykkelvegen er lagt om i forbindelse med arbeidene.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Her skal bergtunnelen komme ut ved Kobbervikdalen. Vi ser påhugget, der vi skal begynne å drive tunnelen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
På Danserud, rett nedenfor blokkene på Fjell, ligger enlegget med påhugg til en av tre tverrslagstunneler. Disse tunnelene skal brukes i anleggsperioden, og skal fungere som rømnings- og servicetunneler i fremtiden.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Danserud. For å komme inn til anleggsområdet måtte Bane NOR bytte ut en gammel steinkulvert med en ny og større betongkulvert. Dette ble gjort i påsken 2019.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Fjell ligger vakkert til, rett ved skogen. To tunneler skal gå i nærheten av dette området, men ikke rett under.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Anlegget på Austad. Her skal det også drives en tverrslagstunnel. Den skal blant annet brukes til å kjøre ut tunnelmasser i anleggsperioden.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Det skal foregå massetransport ned Austadveien, bort Styrmoes vei og ned Møllebekkveien. Bane NOR har planlagt flere trafikksikkerhetstiltak langs denne ruten.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Jernbanebyen Drammen. Godsterminalen i Nybyen, avgreiningen til Vestfoldbanen, Sørlandsbanen forbi verkstedsområdet på Sundland.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Vakre Smithestrøm gård, rett ved området der vi skal bygge en betongtunnel. Grøntområdet nedenfor gården vil få en stor byggegrop i anleggsperioden, men skal tilbakestilles før åpningen av ny Vestfoldbane.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Når prosjektet er ferdig går Vestfoldbanen under bakken ved Smithestrøm gård, og det gamle sporet kan fjernes. Det betyr at en barriere i byen vil bli borte.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Drammen kommune har planer for byutvikling der Nybyen godsterminal ligger i dag. Når ny Vestfoldbane er ferdig, begynner arbeidet med å utvikle dette arealet.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Anlegget på Gulliksrud. Masser fra tunneldrivingen skal kjøres gjennom kulverten midt i bildet, og opp gjennom industriområdet Dråpen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Her ser vi flybilde fra juni 2019, over området der den store byggegropen skal komme. Professor Dahls Allé må gå på en midlertidig bru over gropen i byggeperioden.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Gulliksrud. Bane NOR planla opprinnelig å bygge ny jernbanebru, men valgte i stedet å bruke den eksisterende. Det gjør prosjektet både enklere og billigere.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Nybyen godsterminal. Det er behov for midlertidige togparkeringsplasser i Drammen i byggeperioden, de skal legges på dette området. Bane NOR jobber med planer for en permanent togparkering i Drammensområdet, men det blir ikke i Nybyen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Verkstedsområdet på Sundland. Bane NOR skal ikke gjøre store endringer på dette området, men det skal gjøres sporarbeider. I forgrunnen Strømsgodset kirke og kirkegård.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Gulliksrud. Når hovedarbeidene på bergtunnelen begynner, blir dette dert største rigg- og anleggsområdet vårt. Både entreprenør og Bane NOR skal ha store brakkerigger her.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Anleggsveien på Gulliksrud møter Gundesølina. Her ser man hvordan gang- og sykkelvegen er lagt om. det er gjort av hensyn til sikkerheten til gående og syklende.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Strømsø er i endring. Her ser vi blant annet det nye hotellet og kontorbygget som er under bygging ved Drammen stasjon.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Bybrua skal rives samtidig som Drammen stasjon skal bygges om. Bane NOR skal bygge de delene av den nye brua som går over sporene, og ned til Strømsø torg. Togparkeringen på Skamarken blir fjernet i forbindelse med disse arbeidene.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Bane NOR skal gjøre store arbeider på sporene, og må blant annet utvide kulvertene over Grønland og Kreftingsgate.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Ferske bilder tatt fra lufta, fra en flytur over Drammen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Ferske bilder tatt fra lufta, fra en flytur over Drammen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Massene fra tunneldrivingen skal brukes på Holmen. Bane NOR har inngått avtale med Drammen Havn om levering av fjellmasser.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
I dette området vil prosjektet bli svært merkbart. Nedenfor Smithestrøm gård, og opp til Konnerudgata, skal Bane NOR grave en dyp byggegrop der det skal bygges en betongtunnel.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Ferske bilder tatt fra lufta, fra en flytur over Drammen i mai 2019.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Verkstedområdet på Sundland. Bane NOR skal gjøre arbeider på sporene her, men verkstedet skal bestå.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Bane NOR skal bygge en ny undergang for gående og syklende under sporet, i forlengelsen av Vintergata.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
På Gulskogen skal bane NOR bygge om hele stasjonsområdet, med fire spor til plattform. Vi skal også utvide kulverten under sporet i Baker Thoens Allé, til fire kjørefelt, samt gang- sykkelveg på begge sider.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Det vil bli enklere atkomst til stasjonen fra Gulskogen senter, når Bane NOR har bygget om stasjonen. Fra stasjonen og forbi Rødgata skal det bygges et nytt spor.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Anleggsområdet på Gulliksrud er stort og godt synlig. Når prosjektet er ferdig, vil det bare være sporet fra tunnelen og bort til jernbanebrua som er igjen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Ferske bilder tatt fra lufta, fra en flytur over Drammen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Ferske bilder tatt fra lufta, fra en flytur over Drammen.
Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Klikk deg gjennom denne bildeserien og ta en titt på Drammen fra lufta. Her kan du tydelig se jernbanebyen Drammen, og en by i utvikling.
Forberedelser
InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen er i gang med forberedende arbeider, og på disse bildene får du se de områdene der vi jobber - og der vi skal jobbe.
Hovedarbeidene kommer i gang senhøsten 2019, og skal pågå frem til 2025.
Flyfoto - et viktig supplement
Hele prosjektet planlegges ved hjelp av såkalt modellbasert design - BIM. Selv om disse modellene viser hva vi skal gjøre, så er flyfoto et viktig supplement.
Bildene som vi får tatt fra helikopter er til hjelp i planleggingen og er viktig dokumentasjon. De gir også utenomverden et godt innblikk i hvor langt vi har kommet, og hvor vi skal jobbe.
Bildene er tatt av Bane NORs fotograf Anne Mette Storvik.