Siste støp på Minnevika jernbanebru

Tirsdag 13. desember var det storstøp for siste gang på den nye brua som krysser Vorma. Dermed har den 836 meter lange brua nådd land på Langset.

Markerte siste støp: F.v Ronny Eirik Hansen, prosjektleder Bane NOR; ordfører Hege Svendsen i Eidsvoll og daglig leder Mathias Fabich, PNC Norge AS.  (Foto: Olav Nordli)

Arbeidet med den krevende fundamenteringen av brua startet sommeren 2019, og den første seksjonen av overbygningen ble støpt 8. mars 2021. Fra start til mål har bruarbeidene gått som planlagt, og jobben ligger også godt an kostnadsmessig.

Stolthet og glede

– Underveis har vi håndtert pandemi, reiserestriksjoner og andre utfordringer, og jeg er derfor veldig stolt over at vi nå står her flere uker før planen og kan vise frem ei bru som krysser Vorma, sa prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR da milepelen ble markert med pepperkaker, lussekatter, gløgg og jubelrop.

– Dette har ikke kommet av selv.  Godt samarbeid mellom byggherre og entreprenør har skapt pågangsmot og løsninger, og ute på brua har en gjeng med dyktige fagfolk holdt ut i kaldt og varmt vær og gjort en jobb som det virkelig står respekt av, framholdt prosjektlederen, som fikk støtte av Mathias Fabich, daglig leder i PNC Norge AS:

– Jeg er også veldig godt fornøyd med samarbeidet med Bane NOR, og jeg er superfornøyd fordi vi har bygd brua uten personskader, med god kvalitet og til rett tid. Det er den største lykken en entreprenør kan ha, framholdt han.

En blid Eidsvoll-ordfører Hege Svendsen hadde også tatt turen opp på brua i ti minusgrader.  

– Det er veldig stas som ordfører å få komme her på siste støpen, det er en kjempestor begivenhet for kommunen vår. Nå er vi ett steg nærmere å få dobbeltspor gjennom kommunen, og det betyr at vi kommer nærmere både Innlandet og utlandet, sa ordføreren.

Støpevogn

Entreprenøren, arbeidsfellesskapet Hæhre/PNC, har benyttet en flyttbar forskaling, en såkalt MSS-vogn (Moveable Scaffolding System). På vogna er det ståldragere som holder og overfører vekten av betong og armering til brusøylene. Når én etappe er støpt, skyver vogna seg fram til neste søyle med egne hydrauliske jekker.

Fullt montert veier vogna 725 tonn, er 90 meter lang, 12 meter høy og 20 meter bred. Den er produsert i Kina og levert av det norskeide selskapet NRS AS. Ved sluttstøpen var deler av vogna allerede demontert, og resten forsvinner på nyåret. Totalt består brua av ca. 35 000 m3 med betong.

– I løpet av byggeperioden har produksjonsprosessen blitt strømlinjeformet, og vi har kortet ned tiden mellom hver framflytting av MSS-vogna. Mot slutten har det virkelig gått på skinner, og sånn sett er det nesten litt synd at vi har sluppet opp for bru å bygge, smiler Ronny Eirik Hansen i Bane NOR.

Peler og buer

I november ble de iøynefallende buene som skal bære det 100 meter lange hovedspennet på brua, støpt etter et komplisert forskalingsarbeid.  Til våren fjernes de midlertidige pilarene under brua, slik at Skibladner får god plass til å seile under brua når sommersesongen starter.

En annen spesiell ting med brua, er at det er svært dypt til fjell under elvebunnen. Derfor er det presset stålrørspeler ned i grunnen som bærer søylene og brua. Det er friksjonen mellom pelene og løsmassene som sørger for dette. Totalt er det rammet 11.200 meter med stålrørspeler med en diameter på ca. 1 meter.

Åpen dag

Selv om det nå er mulig å gå over brua, advarer Ronny Eirik Hansen på det sterkeste mot å ta seg inn på anlegget:

– Brua er fortsatt anleggsområde hvor det vil pågå mange ulike typer arbeid, og all ferdsel vil være forbundet med fare. Vi ber publikum om å respektere sperringer og skilt, sier han, før han legger til:

– I samarbeid med entreprenøren planlegger vi en åpen dag, som blir eneste anledning for publikum til å slippe ut på brua. Dette blir en søndag i februar eller mars, og datoen kunngjøres senere. Dette gleder vi oss til, smiler prosjektlederen.   

Første tog i oktober

Dobbeltsporet Venjar-Langset er en viktig brikke i Intercity-utbyggingen på Østlandet, som skal gi kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Når dobbeltsporet står helt ferdig fram til Åkersvika ved Hamar i 2027, blir reisetiden mellom mjøsbyen og Oslo redusert til 55 minutter.

Strekningen fra Venjar til Eidsvoll stasjon ferdig i september, mens dobbeltsporet videre over Minnevika bru til Langset åpner i oktober neste år. Da kjører det første toget over brua i 200 km/t.

Rundt 60 personer bidrog til den siste støpen. (Foto: Tom,-Ola Thorvaldsen)

...og dermed var brua framme på Langset. (Foto: Tom-Ola Thorvaldsen)