Vinnerne av konkurransen besøkte tunnelen

Sist torsdag fikk vinnerne av Facebook-konkurransen bli med under bakken og oppleve Carlbergtunnelen på nært hold.

Bilde: Ole Nedberg var en av de heldige vinnerne som ble invitert med på tunnelbesøk. Han tok med seg en stein hjem, som et minne fra turen. Foto: Karoline Vårdal, Bane NOR

I november lanserte vi en konkurranse der publikum kunne vinne tur i tunnel ved å fortelle oss hvorfor de ville vinne. Det ga mange gode svar, og det var vanskelig å velge en vinner. Så etter å ha trukket en, inviterte vi like godt seks til, alle med følge. Det ble en fin gjeng som dukket opp torsdag ettermiddag på Bane NORs brakkerigg i Moss.

Før avreisen til tunnelen, fikk deltakerne en gjennomgang og informasjon om hvordan vi jobber med tunnelene. Prosjektleder for tunnel Kenneth Haraldseth, holdt innledningen.

- Tunnelen har hatt gode bergforhold hele veien, og det har vært god fremdrift. Vi har jobbet oss fremover med god hastighet, og uten å overgå vibrasjonsnivået vi er forpliktet å forholde oss til, forteller han.

Nådde milepæl for tunnelen

Arbeidet med Carlbergtunnelen nådde i forrige uke endeveggen for MossIAs enterprise. Endeveggen, befinner seg nå like under Sturlas vei, 40 meter fra den kommende tunnelportalen på Kleberget.

- Vi er nesten ferdige med sprengningsarbeidet, sålen på de innerste 470 metrene gjenstår. Det betyr at det ikke er større sprengningsarbeider i Carlbergtunnelen nå, kun etterarbeid som foregår frem til mars 2023, sier Haraldseth.

Etter sikkerhetskurs og status, skiftet deltakerne fra sivil til fullt verneutstyr. Deretter bar det av sted i minibuss forbi sentrums anleggsområde og sørover mot tunnelen på Carlberg.

Ved anleggsområdet var det flere som studerte kulverten som er i ferd med å graves ut, den som skal bli hovedløpet for det nye dobbeltsporet. Bussen passerer for å komme til tunnelens foreløpige hovedinngang, som er løpet til rømningstunnelen.

Besøkende fikk studere Carlbergtunnelen på nært hold. Foto: Karoline Vårdal, Bane NOR

Under bakken til Sturlas vei

- Tør vi dette da? Spør en.

- Nå er det i hvert fall for seint å snu, kommenterer en annen, idet minibussen entrer tunnelåpningen. Det kjøres nedover i en slak høyrekurve og så 450 meter frem til tunnelens hovedløp. På bussens venstre side ser man innover den parallelle rømningstunnelen som strekker seg ca. 1 km mot nord. I sørlig retning stanser tunnelløpet mot det som etter planen skal bli åpning til kulverten innen 2025. Bussen kjører så nordover i nærmere ti minutter, forbi sprøytebetong og biler som laster stein, før vi kommer til endepunktet, like under Sturlas vei i Moss sentrum.

Deltok for sin far

Vinneren av konkurransen var Beate Mørk som har tatt med sin far på 81 år, en nabo til prosjektet med residens i Dillingveien. Far Finn Harald Johansen har fulgt prosjektet tett fra stuevinduet de siste årene, og fikk omsider se på nært hold hva vi jobber med.

- Det var på grunn av ham at jeg meldte meg på konkurransen. Han er veldig interessert. Jeg er veldig glad vi vant, sier Mørk.   

I tunnelen rusler de besøkende rundt. De inspiserer fjellet og lyser med lyktene mot de rå veggene av stein, noe av steinen opp mot 1 milliard år gammel.

Det er stille i tunnelen akkurat nå, etterarbeidene er på pause for en liten stund. Gruppen stiller opp side om side til fellesbilde, det skinner i reflekser og hvite smil. 

Dan Winther Hust syns turen var en fin opplevelse.

- Det har vært spennende å se tunnelen som ingen andre har sett. Det er så, så mange tonn stein som skal sprenges ut, et helt vanvittig arbeid, sier Dan Winther Hust.

 Chris Von Schonberg skyter inn.

- Man får litt respekt for det arbeidet som blir gjort når man ser det på nært hold som her. Det er litt sånn WOW, rett og slett.