Torsdagens store begivenhet på Nittedal var innløfting av ny jernbanebru. Men vi gjør også mye annet arbeid i denne perioden når det er stans i togtrafikken. Du kan se bilder av innløftingen og flere andre aktiviteter her.
Klar for innkjøring: Bruspennet veier 500 tonn og er støpt i vår egen lille betongfabrikk på nedsiden av Tårnhuset. Her er et bilde tatt noen timer før innløftingen startet.
Journalist Andreas Iveland fra Varingen var med ute på anlegget sammen med oss, blant annet for å dekke aktiviteten i forbindelse med innløftingen av det nye bruspennet til jernbanebrua.
I timene før innløftingen startet ble det jobbet intenst med å klargjøre underlaget for den tunge lasten. Siste hånd på verket var å legge stålplater over planert og komprimert pukk.
Gutta fra Sarens, selskapet som gjorde selve løftejobben, er snart klare til innsats.
Litt over klokka halv fem var bruspennet oppe ved brukarene. 24 sett med hjul måtte snus for å starte å kjøre den enorme betongklossen inn på riktig sted.
Den aller beste utsikten hadde beboeren i Tårnhuset! Her svinger bruspennet inn mellom brukarene. Det var mange tilskuere - både inne på byggeplassen, oppe ved Bunnpris og ved anleggsgjerdet i Sørliveien.
Når bruspennet fikk riktig vinkel tok det ikke mange minutter å kjøre det inn på plass.
Nøyaktighet og tålmodighet er viktig for å få det store bruspennet på plass.
Før innkjøring ble bruspennet jekket opp. Når det var på plass mellom brukarene var det på tide å jekke det ned igjen. Dette arbeidet holdt gutta fra Sarens på med til det var så mørkt at det var vanskelig å ta gode bilder.
Litt over kl. 23 var brua på plass. Dette bildet er tatt fredag formiddag.
Her er vi i gang med å montere avlastningsplater. Disse skal jevne ut lasten og forebygge setningsskader. Så skal brua monteres trygt og fast i fundamentene, og jernbanespor skal på plass. Mandag morgen skal det gå tog over den nye delen av jernbanebrua.
Gangbrua inne på stasjonen ble heist opp onsdag ettermiddag. Nå er den montert fast i tårnene, men det står mye arbeid igjen før den kan tas i bruk av publikum. Målet er at den er klar til 20. juni, når det igjen skal gå tog fra to spor på Nittedal stasjon.
Det gjort i stand en midlertidig sykkelparkering på sørsiden av sporet, rett ved plattform 2.
Det er fortsatt litt arbeid igjen med å bytte kontaktledningene. Når det er stans i togtrafikken er det en god anledning til å intensivere dette arbeidet.
Pakking av pukk er også en aktivitet som pågår når det ikke går tog på skinnene. Pakkmaskinen har 'føtter' som stikkes ned i pukken og rister på den slik at togsviller og skinner ligger i riktig høyde. Dette er viktig for sikkerheten.
Her pigges det bort porøst fjell på siden av sporet bortenfor jernbanebrua.
Foto: Halldis Skogen og Klara Då, Bane NOR.
Endre tekststørrelsen ved å holde Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac) og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.