Det er stans i togtrafikken på Nittedal og det skal skje mye de neste fem dagene. Her er en liten bildekavalkade som viser noe av det som har skjedd tirsdag 3. og onsdag 4. mai.
Tirsdag 3. mai startet forberedelsene med å lage en midlertidig vei over jernbaneskinnene mellom stasjonsbygningen og Bane NOR sin brakkerigg. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Trappene opp til den nye gangbrua er på plass. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Tirsdag ettermiddag var ble det asfaltert på sørsiden av sporene. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Stor og nyasfaltert parkeringsplass er straks klar for alle som skal kjøre buss for tog i dagene som kommer. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Her begynner forberedelsene til det som etter hvert skal bli den permanente busslommen på sørsiden av stasjonen. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Her oppe ved stasjonsbygningen bygges det en ny 'betongfabrikk' tilsvarende den som har stått nede ved Tårnhuset. Her skal det snart støpes ett bruspenn til, som skal erstatte den gamle delen av jernbanebrua. Dette bruspennet blir løftet inn når det er stans i togtrafikken 17.-20. juni. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Onsdag morgen var midlertidig vei over sporet nesten klar. Undergangen under jernbanebrua var åpen omtrent til lunsj. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
I denne åpningen skal det 500 tonn tunge bruspennet løftes inn i løpet av torsdag 5. mai. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Bruspennet på 500 tonn er støpt på plassen ved Tårnhuset. Nå står det klart til innløfting, med ferdig monterte rekkverk. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
For å kunne flytte 500 tonn betong de få meterne opp Stasjonsveien må grunnen være stabil og forsterket. Det planeres, kjøres på pukk og legges på metallplater. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Etter lunsj var rivingen av den gamle jernbanebrua i gang. Piggingen høres godt! Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Når jernbaneundergangen stengte åpnet den midlertidige gang- og kjøreveien over jernbaneskinnene. Da hadde busslommen allerede vært i bruk i mange timer. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Det var god plass på parkeringen for de som reiste med buss for tog. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Trafikkflyten på ettermiddagen fra Sørliveien var god. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Det samme gjaldt fra stasjonssiden. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Opprinnelig plan var å heise på plass gangbrua i løpet av onsdagen. Tidligere på dagen ble det bestemt at vi skulle vente med innheisingen til torsdag. Da værmeldingen varslet mer vind på torsdag ble gangbrua heist inn likevel onsdag ettermiddag. Nå skal den monteres fast i tårnene, og glassvegger og mye annet skal på plass før den kan tas i bruk. Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Onsdag ettermiddag var det ikke mye igjen av jernbanebrua! Foto: Halldis Skogen, Bane NOR.
Endre tekststørrelsen ved å holde Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac) og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.