Fakta om prosjektet

For å kunne øke antall tog til/fra Sarpsborg når strekningen Haug-Sarpsborg står ferdig, trengs det flere plasser til togparkering (hensetting). Bane NOR har derfor startet opp med planlegging av togparkering i nærheten av Fredrikstad og/eller Sarpsborg stasjon. På denne siden finner du informasjon om hva et hensettingsanlegg er og planlagt fremdrift for prosjektet.

For å kunne sette flere tog i trafikk ettersom dobbeltspor bygges ut, trengs det flere plasser for togparkering. Bane NOR er i gang med planlegging av nye togparkeringsanlegg på Østfoldbanen Foto: Anne Mette Storvik/Bane NOR

Hva er et hensettingsanlegg?
Et hensettingsanlegg er der togene parkeres om natten og når de ellers ikke er i drift. På et slikt anlegg utføres det enkel service og vedlikehold av togsettene. Anlegget må være tilknyttet det nye dobbeltsporet, og ha en kapasitet og størrelse som er tilpasset togtrafikken.

Hvorfor trengs det flere hensettingsplasser?
Kapasiteten og antall avganger skal økes på Østfoldbanen. Når flere tog starter og avslutter ruta i Moss, og etter hvert Fredrikstad/Sarpsborg, er det behov for togparkering i nærheten. De samme togsettene trafikkerer de samme strekningene hver dag, og trenger enkel service og vedlikehold mens de står parkert. Uten nye hensettingsanlegg kan vi ikke øke antall avganger.

Togparkering Fredrikstad/Sarpsborg
Når dobbeltsporet er ferdig bygd mellom Haug og Sarpsborg kan antall mellom Oslo og Sarpsborg dobles til to tog i timen hele dagen og fire i rushtiden. For å få til dette trengs det parkeringsplasser for inntil 30 tog på 110 meter. Bane NOR søker derfor etter ett eller to områder for parkering av tog i nærheten av Fredrikstad og/eller Sarpsborg stasjon. Størrelsen på ferdig anlegg vil være inntil 75 mål.

Bane NOR vurderer nå sammen med de aktuelle kommunene 9 mulige plasseringer av anlegget: Lahellestranda, Kjær, Valle, Greåker industri, Flislageret, Skauløkka, Kroken, Klavestad og Kampenes/Bredmyra. En del av disse alternativene som ble omtalt i utredningen Hensetting Østlandet i 2015 anses i dag som lite aktuelle. Årsaken til dette er at vi har fått mer kunnskap om områdene og/eller fordi planene for området har endret seg siden sist. Bane NOR har allikevel valgt å se på alle alternativene fra Hensetting Østlandet slik at vi får en ryddig prosess med siling av alternativer på likt grunnlag. Alternativer som ikke anses for å være realistiske skal siles ut i en forstudierapport. Rapporten blir tilgjengelig på våre nettsider så snart den er klar.

De alternativene som anses for å være realistiske skal Bane NOR utrede videre. Bane NOR jobber derfor med planprogram som beskriver hvilke alternativer som skal utredes.

Planprogram og forstudie for hensetting Fredrikstad/Sarpsborg skulle etter planen sendes til kommunene i juni. Planprogrammet skal blant annet beskrive hvilken planform vi skal bruke (kommunedelplan eller reguleringsplan). Bane NOR skal sammen med kommunene gjøre en ekstra vurdering av om vi bør gå videre med kommunedelplan eller reguleringsplan som neste fase i planleggingen. Vi trenger derfor litt mer tid for å få gjort disse vurderingene. Planprogram og forstudien skal etter ny plan sendes til kommunene høsten 2018.

Hva har vi gjort så langt og skjer fremover?

  • Bane NOR signerte kontrakt for planlegging av hensettingsanlegg med Rambøll i januar 2018.
  • Vi startet med en gang opp med en forstudie for å samle og kvalitetssjekke kunnskap om mulige steder for plassering av nytt hensettingsanlegg. Gjennom forstudien skal Bane NOR finne frem til de alternativene som er realistiske og relevante for videre planlegging og sile vekk de alternativene som ikke anses for å være realistiske.
  • De alternativene som anses for å være realistiske vil bli med i den videre planleggingen (planprogram). Planprogrammet beskriver hvilke alternativer som skal utredes og hvordan dette skal gjøres.
  • Forslag til planprogram og forstudie skal etter ny plan sendes til kommunene og offentliggjøres på våre nettsider høst 2018.
  • I mai og juni hadde vi åpne kontordager. Høst/vinter 2018 inviterer vi til åpent informasjonsmøte. Alle møtene skal annonseres i lokalmedia og på våre nettsider.

Les om planprosessen her.