Rådmannens og kommunedirektørens anbefaling for InterCity er klar
Bane NOR har lagt fram sitt forslag til kommunedelplan for InterCity-utbyggingen mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Nå har kommunedirektøren i Sarpsborg og rådmannen i Fredrikstad kommet med sine anbefalinger av hvilke alternativer som bør sendes på høring.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.

I saksframlegget anbefaler rådmannen i Fredrikstad at følgende alternativer sendes på høring og offentlig ettersyn:
- Delstrekning Seut–Kiæråsen: Jernbanealternativ 6b (nordligste alternativ) + vegalternativ 1 og jernbanealternativ 6b + korridor langs eksisterende rv. 110 (som rommer vegalternativ 2 og 3)
- Delstrekning Kiæråsen–Rolvsøy: 4a (lang tunnel gjennom Kiæråsen)
Les mer om Bane NORs anbefaling her. Rådmannens anbefaling og saksfremlegg for Fredrikstad kommune finner du her.
I saksframlegget anbefaler kommunedirektøren i Sarpsborg (med støtte fra rådmannen i Fredrikstad) at følgende alternativer på strekningen Rolvsøy-Borg bryggerier sendes på høring og offentlig ettersyn:
- 4bL (nordre alternativ lav løsning) og 1a (søndre alternativ).
På strekningen fra Borg bryggerier til Klavestad foreslår kommunedirektøren i Sarpsborg å sende følgende alternativer på høring:
- MIDT og vegalternativ 7
- MIDT og vegalternativ 10
- Nord For Olavsvollen og vegalternativ 9 (NFO-9)
Les Bane NORs anbefaling her. Kommunesdirektørens anbefaling og saksfremlegg for Sarpsborg kommune finner du her.
Etter sommeren skal planene til behandling i Bypakke Nedre Glomma før bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg skal ta stilling til saken i november. Planene kan legges på høring i november 2019 med mulig vedtak i løpet av 2020. Se figur nederst i denne saken for mer informasjon om den politiske behandlingen av forslag til kommunedelplan.
Alt utredningsmateriale ligger tilgjengelig på Bane NORs nettsider:
www.banenor.no/planer/ic/fredrikstad
www.banenor.no/planer/ic/sarpsborg
![]() |
|
![]() |
![]() |