Forslag til reguleringsplan for Espa–Sørli
I perioden 7. mars til 22. april legger Jernbaneverket ut forslag til reguleringsplan for dobbeltspor på Dovrebanen fra Espa til Sørli til offentlig ettersyn. Planforslaget er utarbeidet i samarbeid med Stange kommune. Her finner du alle dokumentene.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.

Planforslaget legger til rette for utbygging og drift av nytt dobbeltspor på den ca. 12 kilometer lange strekningen fra Espa til Sørli. En 1070 meter lang bru over Tangenvika og ny stasjon på Tangen er viktige elementer i planen. Utbyggingen vil skje sammen med tunnelstrekningen Kleverud – Espa, som allerede er regulert. Nytt dobbeltspor fra Kleverud til Sørli er planlagt å stå ferdig til 2023.
Planforslaget omfatter i tillegg til areal for ny jernbane også nødvendig omlegging av offentlige og private veger, blant annet ny atkomstveg fra fv. 222 Tangenvegen til ny Tangen stasjon og gang- og sykkelveg over Vikselva, midlertidige anleggsområder samt områder for lagring av overskuddsmasser. Det planlegges også støytiltak og omfattende vilttiltak med viltgjerder og flere faunapassasjer over/under nytt dobbeltspor.
Parallelt med forslaget til reguleringsplan er det utarbeidet en egen miljøoppfølgingsplan (MOP) for anleggsfasen. Planen anviser tiltak for å minske ulempene som følger av denne type anlegg.
Det vil bli inngått en egen avtale mellom Jernbaneverket og Stange kommune om framtidig etterbruk av nedlagt jernbane.
Høringsperiode
Forslag til reguleringsplan med planbeskrivelse, plankart, planbestemmelser og tilhørende dokumenter legges ut til offentlig ettersyn i tidsrommet fra mandag 7. mars til fredag 22. april 2016.
Hvor finnes dokumentene?
Forslaget til reguleringsplan er tilgjengelig på rådhuset i Stange, Stange bibliotek, på Stange kommunes hjemmesider og her på Jernbaneverkets hjemmesider.
Informasjonsmøte
Det vil bli informasjonsmøte på Tangen samfunnshus torsdag 31. mars 2016 fra 18:00 til 20:00.
Spørsmål om reguleringsplanen?
Eventuelle spørsmål kan rettes til Jernbaneverket på telefon 400 27 501 eller epost: Venjar.Soerli@jbv.no
Merknader til planen?
Frist for å komme med merknader settes til 22. april 2016. Merknader sendes skriftlig til Jernbaneverket, Postboks 4350, 2308 Hamar eller på epost til postmottak@jbv.no
Vennligst merk henvendelsen med «Saksnummer 20150856 Espa-Sørli»
Last ned dokumentene
Reguleringsplanen presenterer Jernbaneverkets forslag til hvordan utbyggingen av dobbeltspor vil foregå og hvordan det vil påvirke omgivelsene. Omverdenen inviteres til å komme med sine innspill til planen før høringsfristen 22. april.
De andre dokumentene som følger med utdyper de temaene som står beskrevet i reguleringsplanen og gir nødvendig bakgrunnsinformasjon. Under finner du lenker til de ulike dokumentene og litt mer informasjon om hvert enkelt.
- Miljøoppfølgingsplanen (MOP) tar for seg anleggsfasen, med mål om å bidra til å minske ulempene på ytre miljø. Miljøoppfølgingsplanen følger reguleringsplanen på høring og offentlig ettersyn. Merknader til planen vurderes og innarbeides i endelig utgave, og bringes videre inn i prosjekteringsfasen for anlegget.
- Formingsveileder Gardermobanen/Dovrebanen: forteller mer om hvordan utformingen av det nye dobbeltsporet skal se ut
- Forurenset grunn: Miljørapport som vurderer potensielt forurenset grunn innenfor eller i nærheten av jernbanetraseene og hvordan forurensede masser skal håndteres
- Geologisk fagrapport for Hestnestunnelen: Vurderer fjellmassene der hvor Hestnestunnelen skal bygges.
- Geoteknisk fagrapport Kleverud-Sørli: Tar for seg grunnforholdene på strekningen for det nye dobbeltsporet.
- Hydraulikk-analyse: Gir informasjon om vannutskiftning i Vorma og Tangenvika.
- Landskapsplan: En plan for hvordan arealene i og rundt det nye dobbeltsporet skal settes i stand når arbeidene er ferdige (f.eks. beplantning og tilsåing)
- Naturmiljø Espa-Sørli: Vurderer dagens situasjon og konsekvenser utbyggingen kan ha på naturmiljøet.
- Registreringsrapport for kulturminner Kleverud-Sørli: Rapporten er utarbeidet av Hedmark Fylkeskommune og oppsummerer kulturminneundersøkelsene som er gjort.
- ROS-analyse for reguleringsplanen Kleverud-Sørli: Rapport som vurderer risiko og sårbarhet for samfunnsinteresser i prosjektet
- Støykart og rapporten «Støy og vibrasjoner Kleverud-Sørli»: Rapport vurderer støybelastningen i anleggsfasen (luftbåren støy og vibrasjoner i grunnen) og tar høyde for støyberegning for ferdig anlegg helt fram til 2050. Støykartet må sees i sammenheng med rapporten og forslaget til reguleringsplan.
- Vilttiltak Espa-Sørli: Rapporten vurderer hvordan vilt skal ivaretas på best mulig måte der hvor nytt dobbeltspor bygges.
- Konstruksjoner: Tegninger for hver konstruksjon mellom Espa og Sørli.
- Brenne undergang
- Furnesbakken viltkryssing
- Granrud bekkekulvert
- Haverlykkja viltkryssing
- Helset undergang
- Hestnestunnelen nordre portal
- Jernsætervangen viltkryssing
- Kjellsvea jernbanebru
- Kongspartvegen undergang
- Labbelva vanngjennomløp
- Måsåbekken bru
- Nerlivegen viltkryssing
- Stensrudkroken undergang
- Tangenvika bru
- Vardebergvegen overgangsbru