Bane NOR skal inngå InterCity-kontrakter for 60 milliarder kroner de neste tre årene

Trodde du at jernbaneutbyggingen på Østlandet var satt på pause? Da må du tro om igjen. I mange kommuner er anleggsarbeidet godt i gang og i løpet av de neste tre årene skal Bane NOR inngå kontrakter for hele 60 milliarder kroner.

Bildet er fra Hallevannetbrua mellom Porsgrunn og Larvik. Strekningen åpner for trafikk i september og gir en innsparing på 20 minutter i reisetid. Foto: Hilde Lillejord, Bane NOR.

InterCity-satsingen på Østlandet består av flere prosjekter. Noen er ferdig bygget, andre under bygging og noen under planlegging. Aldri har det vært bevilget så mye penger til å bygge jernbane i Norge.

– Disse investeringene vil ha stor betydning for de reisende. I årene som kommer vil det bli flere avganger samtidig som reisetiden kortes ned på alle InterCity-strekningene, sier markeds- og kontraktsdirektør Henning Scheel i Bane NOR. Henning Scheel.

Allerede i september i år kortes reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik på Vestfoldbanen ned med 20 minutter. Neste InterCity-prosjekt ut er Follobanen. Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski åpner i 2021 og halverer reisetiden til 11 minutter. Kortere reisetid skal komme alle som reiser med tog på Østfoldbanen til gode.

– Hos oss er det spennende tider og stor aktivitet. I løpet av de neste tre årene planlegger Bane NOR å gå i markedet med kontrakter for 60 milliarder kroner for bygging av nye dobbeltsporparseller på Østlandet. Det omfatter byggeprosjekter på Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen og Ringeriksbanen, forteller Henning Scheel.

Bane NOR er byggherre for InterCity-prosjektene og det er entreprenører som utfører byggearbeidene.

Bane NOR signerte nylig en stor kontrakt i prosjektet som vil knytte Gardermobanen sammen med det nye dobbeltsporet som åpnet langs Mjøsa i 2016. Anskaffelse av entreprenør for arbeider med dobbeltspor i Moss og Drammen er også i gang.
– Vi bygger InterCity steg for steg, og skal bedre togtilbudet fortløpende etter hvert som parsellene er ferdige og kan tas i bruk, sier Henning Scheel.

 

Status InterCity-satsingen

Mange dobbeltsporprosjekter i InterCity-nettet er ferdige, og flere bygges og planlegges nå.  Her er status for InterCity-prosjektene og år for ferdigstillelse slik det fremgår av jernbanesektorens handlingsprogram, som Jernbanedirektoratet nylig fastsatte.

Vestfoldbanen

Larvik-Porsgrunn: Dobbeltsporet er ferdig bygd og skal gi de reisende 20 minutter kortere reisetid. Åpner september 2018.
Status: Åpner for trafikk 24. september.

Nykirke Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen. De to prosjektene vil gi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, ca. 10 minutter kortere reisetid og to tog i timen mellom Drammen og Tønsberg. Noen år senere får de reisende fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg. De to dobbeltsporprosjektene er ferdige i henholdsvis 2024 og 2025.
Status: De første kontraktene er signert i Drammen og Bane NOR er ute i markedet med den første store entreprisen. Kommunene har vedtatt reguleringsplanene for begge strekningene.

Østfoldbanen

Follobanen: Prosjektet, som er ferdig i 2021,gir ti minutter kortere reisetid Oslo-Ski og frigjør «gamle» Østfoldbanen som linje for lokaltog.
Status: To tunnelboremaskiner får gjennomslag mot Oslo i september i år.

Sandbukta-Moss-Såstad: Gir sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Rygge.
Ny jernbanestasjon i Moss, kortere reisetid og flere avganger. Moss stasjon får god kapasitet slik at det på sikt kan kjøres åtte tog i timen mellom Oslo og Moss. Ferdig 2024.
Status: Prosjektet har startet med forberedende byggearbeider. Det pågår nå konkurranse om den store utbyggingsentreprisen.

Haug-Sarpsborg: To tog i timen til Sarpsborg og kortere reisetid. Ferdig innen 2029.
Status: Nye grunnundersøkelser mellom Haug og Seut høsten 2018. Forslag til kommunedelplaner for Fredrikstad-Sarpsborg legges på høring i 2019.

Dovrebanen

Venjar-Eidsvoll-Langset: Dovrebanen kobles til Gardermobanen med nytt dobbeltspor: Kortere reisetid og bedre punktlighet. Ferdig 2023.
Les mer: Stor kontrakt nettopp tildelt

Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika: To prosjekter langs Mjøsa gir sammenhengende moderne dobbeltspor fra Oslo til Åkersvika ved Hamar. Flere avganger og kortere reisetid mellom Oslo og Hamar/Trondheim. Ferdig 2026.
Status: Forberedende arbeider og planlegging.

Ringeriksbanen

Ringeriksbanen og E16 - fellesprosjektet: En halv times reisetid til Hønefoss, Bergensbanen kortes ned med en time. Ny parsell på E16. Ferdig 2029.
Status: Fortsetter som planlagt

Tidsplanen over er fastsatt med forbehold om finansieringsvedtak på Stortinget i fremtidige statsbudsjetter. Kontakt Jernbanedirektoratet for informasjon om årstall og effekter av satsingen eller se Jernbanesektorens handlingsprogram (nytt juli 2018).