Østfoldbanen lagt om

Dersom du besøkte Ski denne påsken så du mange mennesker og maskiner i sving. De var ikke på jakt etter påskeegg, men gjennomførte et viktig stykke arbeid: flyttingen av sporet til Østfoldbanen.

Titter du ut av togvinduet på vei inn mot Ski stasjon vil du kanskje merke noe nytt. Bilene som kjører Langhusveien ser ut til å ha sneket seg litt nærmere. Det kan se ut som om hele fjellet har flyttet på seg, men det er sporet som har blitt endret. For under påskens togstans kunne endelig deler av sporet til Østfoldbanen flyttes til sin nye posisjon.

– Arbeidet har gått over all forventing til tross for en hard vinter som har gitt oss utfordringer, forteller Ola By, nyansatt prosjektleder for Follobanens delprosjekt Ski.

Arbeidet har pågått siden tidlig 2016, og det er fjernet 200.000 kubikk meter med løsmasse og fjell, tre kulverter har blitt bygd og flere hundre mennesker har vært i sving for å gjøre alt klart til årets påske.

Hard vinter – stor innsats
Innspurten startet tre uker før ved at 550 meter med nye dobbeltspor ble lagt oppå kulvertene før den gamle traseen ble splittet i to, og koblet til i påsken. Med det fikk togene en ny vei inn til Ski stasjon.

Detaljer, sikkerhet og samarbeid
Det hele høres nok ganske enkelt ut, men det krevde syv selskaper, 15 maskiner og over 60 personer som jobbet døgnet rundt i ferien for å gjennomføre arbeidet. I tillegg hadde den harde vinteren frosset fast skinner og sviller til bakken, og påsketemperaturen gikk heller ikke i pluss.

– Det har vært et utfordrende og omfattende arbeid. Derfor har god kommunikasjon, stålfokus og stor arbeidsvilje fra alle involverte vært viktig for å komme i mål. Og vi kom i mål som planlagt, sier By fornøyd og ser fram til å lede prosjektet videre.

 

– Arbeidet som er lagt ned av underentreprenører, OHL og Bane NORs eget team har vært strålende. Sammen skal vi løse de utfordringene som kommer og levere en ny stasjon som Ski kommune kan være stolt av.