Utvidet reguleringsområde på Åsland
Jernbaneverket starter opp planarbeid for et utvidet rigg- og anleggsområde på Åsland i Oslo kommune. Follobanens tunnel skal bygges med 4 tunnelboremaskiner og dette krever også utvidede områder på bakkenivå.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.
I forbindelse med at Jernbaneverket har vedtatt at Follobanen skal bygge tunnelen ved hjelp av 4 tunnelboremaskiner er det behov for et større rigg- og anleggsområde ved Åsland i Oslo. Det utvidede planområdet omfatter til sammen et areal på 176 daa på bakkenivå (ikke under bakken).
Hva skjer på Åsland?
Områdene som utvidelsen av planområdet omfatter skal i hovedsak brukes til:
- midlertidig og permanent deponering av masser (område 1)
- lagerområde for betongelementer til tunnelboremaskinene (område 2)
- omlegging av Stensrudåsveien over en strekning på ca. 500 meter (område 2)
- etablering av trafostasjon (område 3)
- vegetasjonsskjerm/naturområde (område 4)
- midlertidige bassenger for rensing av Myrerbekken i anleggsperioden (område 5).
Utvidelsen av planområdet skjer i tett samarbeid med Oslo kommune. En positiv konsekvens av dette samarbeidet er at den permanente deponeringen skal gjennomføres i tråd med framtidig utbygging av Gjersrud-Stensrud.
Lang prosess
- Vi sender inn planforslaget med alle dokumenter og utredninger til Plan- og bygningsetaten i månedsskiftet april- mai, sier Svein Sørheim, leder for offentlig plan på Follobanen.
Jernbaneverket har løpende møter med direkte berørte naboer i området. Når planen er sendt inn vil det bli invitert til åpne møter hvor alle interesserte er velkommen.
- Slike planprosesser er svært omfattende, og det er derfor ikke ventet at reguleringsplanen blir ferdig før tidligst mot slutten av året, sier Sørheim.