Kaiarbeidet starter denne uken

Ettersom byggingen av brua over Tangenvika skal foregå fra flåter på vannet, er denne kaia helt nødvendig for å frakte materiell fra Furnesbakken og ut på lekterne som skal benyttes under brubyggingen. Kaia fjernes når brua står klar.

Kaia blir bygget i denne vika. Foto: Bane NOR

Arbeidet starter opp med mudring og uttak av løsmasser fra denne uken og ut måneden.  Deretter blir det laget en fylling der det skal settes ned en vegg (spunte) i vannen mellom land og Mjøsa i februar. Selve veggen settes ned fra begynnelsen av mars til midten av april. Så fortsetter arbeidet med å ferdigstille kaia før fyllingen på yttersiden av veggen fjernes i månedsskiftet april/mai. Kaia vil være klar til bruk fra mai.

Det vil både merkes og informeres om hvordan båtfolket skal forholde seg.

Arbeidet fører til noe støy

I perioden mars til midten av april vil arbeidet med (spunt-)veggene føre til støy. Dette arbeidet vil foregå mellom kl. 0700 og 1930, men det vil ikke støye kontinuerlig i hele perioden.

-  Sammen med entreprenøren Impenia vil vi gjøre vårt beste for å avslutte arbeidet til påske, men dette kan vi ikke garantere. Det vil uansett bli påskeferie på anlegget, sier Gunnar Sletten, prosjektleder for Tangenvika jernbanebru i Bane NOR.

Lørdag 1. april er siste arbeidsdag før påske. Arbeidet starter opp igjen tirsdag 11. april.

Arbeidstider

Dette er arbeidstidene for anleggsarbeidet knyttet til Tangenvika jernbanebru:
Mandag-lørdag: kl. 0700-1930
Søndag: Ingen arbeider

De andre arbeidene som utføres

Arbeidet som utføres med å klargjøre for ny trasé på Furnesbakken fortsetter som i dag. Du kan følge fremdriften for arbeidene med dobbeltsporutbyggingen ved å følge denne lenken.