Formell stoppordre: Bruløsning tatt ut av det vestre traséalternativet

- Alternativet med bru over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

Samferdselsdepartementet ba i 2017 Jernbanedirektoratet om at det utarbeides to likeverdige alternative kommunedelplaner for trasealternativene øst og vest gjennom Hamar. Det vestre alternativet for InterCity-utbyggingen skulle planlegges med to varianter, der bru over Hamarbukta var den ene, og kulvert i Hamarbukta den andre.

Bru er uheldig for Hamarbukta
- Et av de viktigste ankepunktene mot bruvarianten er at Hamarbukta er et rekreasjonsområde med blant annet gode bademuligheter og båtliv. En bru gjennom området vil gjøre det mindre attraktivt og skape en stor barriere mellom Mjøsa og byen. Dette så også samferdselsministeren og jeg under en befaring Hamar i juni i år, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.    

Som følge av at Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har besluttet å avgrense det vestre traséalternativet, har Jernbanedirektoratet fått i oppdrag å inngå ny planleggingsavtale eller endre dagens avtale med Bane NOR.

Beslutningen om å avgrense det vestre traséalternativet ble for øvrig kommunisert under besøket til samferdselsministeren og kommunal- og moderniseringsministeren på Hamar 29. juni i år.


For flere opplysninger - se:

  • Brev av 15. august 2018 fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet (pdf)