Nye Arna stasjon har åpnet

11. desember åpnet nye Arna stasjon med et nytt, gjennomgående spor, med tilhørende plattformer og publikumsfasiliteter. Ombyggingen har gjort stasjonen mer effektiv for togtrafikken, og den er også tilpasset alle typer brukere.

Arna stasjon har vært gjennom en omfattende ombygging og modernisering, men ytterveggene på den opprinnelige stasjonsbygningen i funkisstil er bevart. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland

Lenge planlagt åpning

- Det er en fantastisk følelse å stå her på stasjonen og se at alle sporene er tatt i bruk, sier prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.

Etter en intensiv arbeidsperiode uten togtrafikk i november-desember, kunne Arna stasjon åpne som planlagt den 11. desember. Dette markerer slutten på en omfattende ombygging og modernisering av stasjonen.

Ombyggingen av stasjonen har foregått i to perioder, før og etter åpningen av nye Ulriken tunnel.

6 minutter med film fra 8 år med bygging i Arna og Ulriken

Mer fleksibilitet for togtrafikken

Samtidig som det nye sporet åpnet, ble også første delen av den oppgraderte, gamle tunnelen i Ulriken tatt i bruk. De første 1200 meterne av den gamle tunnelen er utvidet, og i denne delen er det bygget spor som går over til nye Ulriken tunnel.

Muligheten for å kjøre tog mellom gammel og ny tunnel, og det nybygde, gjennomgående sporet på stasjonen, vil gjøre togtrafikken i Arna mer fleksibel og effektiv.  

Oppgradert og flomsikret 

Alle publikumsområdene er nå tilgjengelige for alle brukergrupper via lange, slake og overbygde adkomstveier og -ramper. Stasjonen er også sikret mot flom, ved at vanntunnelen under sporene på stasjonen er utvidet til å kunne ta unna en 200-årsflom.

Bygger videre i Bergen sentrum

Byggingen av dobbeltsporet fortsetter på bysiden av Ulriken i tiden fremover. Nærmere detaljer om hva som skjer i utbyggingen, kan du lese i nyhetsbrevet for desember nederst i artikkelen. 

Prosjektlederteamet med prosjektsjefen i midten: (fra venstre) Sondre Bø - signalarbeid, Torstein Standal - rehabilitering Ulriken tunnel, Torbjørn Søderholm - prosjektsjef, Henriette Djønne Eide - Arna stasjon og Ronny Bertelsen - jernbaneteknikk. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland