Jernbanens første TBM har havnet på museum

Tunnelboremaskinen/TBM-en som boret nye Ulriken tunnel i Bergen, var den første i sitt slag på jernbanen i Norge. Nå har Bane NOR, JV Skanska Strabag og Norconsult donert modellen av den historiske maskinen til en nyåpnet utstilling på Norsk Fjellsprengningsmuseum.

Styreleder for Norsk Fjellsprengningsmuseum, Ola Woldmo (til venstre), takket prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Bane NOR for TBM-modellen under åpningen av den nye utstillingen. Foto: Norsk Fjellsprengningsmuseum

Bidrag til permanent utstilling

- Det er flott å kunne bidra med TBM-modellen vår, slik at de besøkende kan få inntrykk av hvor diger slik maskin er, og ikke minst hvordan den fungerer, sier prosjektdirektør Hans-Egil Larsen i Utbygging Vest i Bane NOR.

Modellen av tunnelboremaskinen Ulrikke er utstilt i en gjenoppbygget gammel brakkerigg på Fjellsprengningsmuseet, og er en del av den nye, permanente utstillingen ved museet som åpnet 11. juni.

- Norsk Fjellsprengningsmuseum takker Bane NOR, JV Skanska Strabag og Norconsult for den flotte TBM-modellen. Sammen med filmen som viser gjennomslaget i nye Ulriken tunnel er dette et godt bidrag til den nye utstillingen på museet, som viser viktig norsk tunnel- og bergsprengningshistorie, sa en begeistret styreleder for Norsk Fjellsprengningsmuseum, Ola Woldmo, under åpningen.

Stor modell av gigantisk maskin

Det er bokstavelig talt et stort stykke jernbanehistorie som nå er utstilt på museet på Hunderfossen nord for Lillehammer. Nærmere bestemt er TBM-modellen drøye 3 meter lang, mens den virkelige tunnelboremaskinen Ulrikke var hele 155 meter lang og hadde et borhode som var 9,3 meter i diameter.

Modellen er laget på den samme fabrikken som produserte Ulrikke i sin tid, det vil si hos Herrenknecht AG i den tyske byen Schwanau. Det er en tro kopi av den ekte tunnelboremaskinen i målestokken 1:50, og modellen har sågar et borhode som roterer.

Sammen med modellen av maskinen, er det utstilt bilder fra tunneldrivingen og film fra da Ulrikke boret seg ut av fjellet i Bergen sentrum i august 2017.

I byggeperioden sto modellen på informasjonssenteret til prosjektet i Bergen, til bruk overfor de mange besøkende på anlegget. Innkjøpet av modellen var et spleiselag mellom selskapene som nå har donert den videre til Fjellsprengningsmuseet.

Fakta om tunnelboremaskinen Ulrikke

  • Boret nye Ulriken tunnel i Bergen i perioden januar 2016-august 2017.
  • Maskinen var 155 meter lang.
  • Totalvekten var 1800 tonn.
  • Borhodet veide 223 tonn og hadde en diameter på 9,33 meter.
  • Borhodet hadde 54 enkle og fire doble kuttere, med en dimensjon på 19 tommer.
  • Motoreffekt: 5600 kW totalt, hvorav 4200 kW på borhodet.
  • Matekraft: 27500 kN.
  • Maskinen sikret tunnelveggen med bolter, monterte tunge stålbuer og påførte sprøytebetong.
  • Den hadde elleve kraner til å løfte utstyr med.
  • Totalt ble 9300 bolter installert for å sikre berget i den syv kilometer lange tunnelen.

Sammen med modellen av maskinen, er det utstilt bilder og film fra da Ulrikke boret seg ut av fjellet i Bergen sentrum i august 2017. Foto: Bane NOR/Hans-Egil Larsen