En milepæl er nådd for elektrifiseringen i Trøndelag

Nå er det første fundamentet for feste av kontaktledningsmast boret på Marienborg stasjon. Dette markerer de første synlige tegnene på at det nå kommer grønne spor i Trøndelag.

Det første fundamentet i elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen er på plass på Marienborg stasjon. Foto: Bane NOR

Det er mange personer som har jobbet i flere år med å forberede elektrifiseringen av jernbanen i Trøndelag. Fredag formiddagen den 18. mars 2022 ble det endelig oppstart av arbeidene med å montere kontaktledningsanlegg på Stavne-Leangenbanen. Det første fundamentet ble boret av entreprenør NRC Norge rett ved Marienborg stasjon.

-  Selv om det var lite plass tilgjengelig, ble boringen gjennomført uten problemer. Den mest støyende delen av arbeidene var ferdig på 15 minutter, forteller en godt fornøyd Bente Roheim, delprosjektleder i elektrifiseringsprosjektet i Trøndelag.

Dette er første steget på veien til en ny miljøvennlig jernbane. Innen utgangen av 2023 skal alle arbeidene på Stavne-Leangenbanen og Nordlandsbanen være ferdig og togene kan begynne å kjøre på strøm istedenfor diesel.

Flere miljøtiltak enn bare å elektrifisere
Bente Roheim, som var til stede da den første boring fant sted, er godt fornøy med prosessen så langt.

- Prosjektet jobber med miljøaspektet i alle faser og flere tiltak er blitt iverksatt. Det er også tatt frem en ny type fundament bestående av lavkarbonbetong og isoporkjerne, sier den stolte prosjektlederen.

Les mer om arbeidene og fremdriften her.