Stor jernbaneteknisk kontrakt til AZVI s.A.

Bane NOR har tildelt AZVI s.A. en stor kontrakt i prosjektet Arna-Fløen som er en del av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen.

Jernbaneteknisk arbeid på Arna stasjon inngår i kontrakten som nå er tildelt AZVI s.A. Illustrasjon: Bane NOR/Norconsult

– AZVI s.A. er en profesjonell, internasjonal aktør som har erfaring med å gjennomføre tilsvarende store tverrfaglige jernbaneprosjekter, sier konserndirektør Einar Kilde i Bane NOR.

Kontrakten omfatter det jernbanetekniske arbeidet på nye Arna stasjon, samt i den nybygde og den opprinnelige Ulriken tunnel, og har en verdi på omkring en halv milliard kroner.

Jevn konkurranse
Bane NOR er godt fornøyd med konkurransen om kontrakten. – Det var en jevn konkurranse mellom tre godt kvalifiserte firma, sier Einar Kilde.

I evalueringen av tilbudene la Bane NOR stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne.

– Valget av denne entreprenøren reduserer gjennomføringsrisikoen for prosjektet, sier prosjektsjef for Arna-Fløen i Bane NOR, Katrine Sælensminde Erstad. – Vi vurderer at AZVI s.A. har de beste forutsetningene for å utføre arbeidet til rett tid, kvalitet og kost.

AZVI s.A. har samarbeidsavtaler med norske underentreprenører som skal utføre en stor del av arbeidet.

Omfattende entreprise med ny metode for norsk jernbane
Den omfattende og tverrfaglige jernbanetekniske entreprisen stiller store krav til at entreprenøren må ivareta helhet og ikke bare enkeltfag.

Arbeidet inkluderer spor, telekommunikasjon, høy-/lavspent- og kontaktledningsanlegg på strekningen fra Arna til Fløen. I den delen av nye Ulriken tunnel som er boret med tunnelboremaskin skal det legges fastspor, noe som er nytt på jernbanen i Norge. Dette vil bli det første omfattende fastsporanlegget som bygges her i landet.

Todelt anleggsperiode
Byggingen skal foregå i to faser, tilpasset ombyggingen av Arna stasjon, åpningen av nye Ulriken tunnel og rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen.

Første byggefase starter allerede i januar 2019 og varer i ca. 2 år. Deretter vil det være nesten ett års opphold i byggingen, til den opprinnelige Ulriken tunnel er ferdig oppgradert og nordsiden av Arna stasjon er ferdig ombygget og klar for jernbaneteknikk.