Store TBM-deler på plass i Arna

En nattlig spesialtransport måtte til for å frakte de største delene til tunnelboremaskinen til nye Ulriken tunnel fra kaien i Bergen til Arna.

Denne artikkelen er eldre enn ett år.

Store dimensjoner 
Det største kolliet, hovedlageret til boremaskinen, veier hele 151 tonn og er 6,4 meter bredt. Ved utkjøringen fra Dokkeskjærskaien i Bergen måtte man rygge gjennom den første tunnelen fordi det ikke var plass nok til å snu traileren før tunnelåpningen.

I tillegg til Jernbaneverkets folk var det flere transportinteresserte privatpersoner som ofret nattesøvnen for å følge spesialtransporten til Arna.  

Monteringen
I Arna skjer monteringen på et støpt dekke som er 50 meter langt. Totalt måler tunnelboremaskinen 155 meter, og maskinen skyves inn i fjellet fra monteringsområdet etter hvert som den er ferdig montert.

To store kraner er i sving for å heise på plass delene til maskinen, en beltegående kran og en traverskran på skinner. Den skinnegående kranen skal senere forsyne tunnelen med betongelementer som skal legges i bunnen etter hvert som maskinen borer seg innover i fjellet.

Selve monteringsperioden er ventet å bli ca. tre måneder.

Spesialtransporten på vei med to følgebiler og politieskorte  Store dimensjoner: Kolliet på lasteplanet veier 151 tonn og er 6,4 meter bredtHer heises et av de store kolliene på plass i monteringsområdet i Arna