Bane NOR har tatt nye flyfotos av Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. Her kan du se et lite utvalg av bildene som ble tatt av Anne Mette Storvik, 27. april 2017.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.
Prosjektet starter på Farriseidet i Larvik. Der er det en kort dagsone før banen går inn i Kleivertunnelen. Vi kan så vidt skimte tunnelportalen og enkeltsporet som forsvinner inn under veien midt i bildet. Det er kun de første 800 meterne av Kleivertunnelen som er enkeltspor, resten av strekningen har dobbeltspor. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Etter 3670 meter igjennom Kleivertunnelen kommer banen ut på bru ved Paulertjønn.
Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Etter 3670 meter igjennom Kleivertunnelen kommer banen ut på bru ved Paulertjønn.
Paulertjønnbrua er 343 meter lang. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Videre mot Hallevannet, så ser vi Pauler viltovergang, og Hallevannetbrua som krysser Hallevannet. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Hallevannetbrua krysser Hallevannet. Brua er 436 meter lang, og er ei fritt frembygd betongbru. Metoden er valgf for å unngå brufundamenter i Hallevannet. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Hallevannetbrua krysser Hallevannet. Brua er 436 meter lang, og er ei fritt frembygd betongbru. I Bakgrunnen ligger E18 brua, Vassbotn bru. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Etter Hallevannet kommer vi til Hobekk og Tjønnebyr. Her går banen på ny bru, og vi ser en Tjønnemyr viltovergang. Helt til høyre ser vi også Askeklovatunnelen (178 m) Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Vi ser Askeklovatunnelen og Tjønnemyr viltovergang i retning mot Larvik. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Her er vi på Solum, like ved fylkesgrensa mellom Vestfold og Telemark. Fyllingene til Solumbrua er bygd opp av tunnelstein fra prosjektet. Solumbrua er 162 meter lang. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Her er vi på Solum, like ved fylkesgrensa mellom Vestfold og Telemark. Fyllingene til Solumbrua er bygd opp av tunnelstein fra prosjektet. Solumbrua er 162 meter lang. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Ny omformerstasjon er under bygging på Solum. Midt i bildet ser vi den nedlagte Solum vektstasjon (ligger på Gamle Sørlandske). Øverst til høyre, Hovåstunnelen (110 m). Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Deponiområder ved Løkka og Nøklegård. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
På Gunnarsrød ved Langangen, kommer banen ut av Nøklegårdtunnelen (3760 m). Her er det en kort dagsone før banen går inn i Langangentunnelen (660 m). Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
På Gunnarsrød ved Langangen, kommer banen ut av Nøklegårdtunnelen (3760 m). Her er det en kort dagsone, hvor vi også ser Gunnarsrød bru (62 m) før banen går inn i Langangentunnelen (660 m). Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Banen kommer ut av Langangentunnelen og går rett ut på Ønna bru (230 m) og videre inn i Storbergettunnelen (4680 m). I bakgrunnen skimtes E18 Langangenbrua.
Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Banen kommer ut av Langangentunnelen og går rett ut på Ønna bru (230 m) og videre inn i Storbergettunnelen (4680 m).
Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Lannerheia skytebane og deponiområder på Lannerheia. Her ser vi også Lanner rømningstunnel. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.
Banen kommer ut av Storbergettunnelen på Herregårdsbekken ved Lillegårdkrysset i Porsgrunn. Her er det en kort dagstrekning som også inkluderer Herregårdsbrua (32 m) før banen går inn i Eidangertunnelen t.v. (2080 m). Legg merke til at det ene sporet er lagt ferdig her. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.
Banen kommer ut av Storbergettunnelen på Herregårdsbekken ved Lillegårdkrysset i Porsgrunn. Her er det en kort dagstrekning som også inkluderer Herregårdsbrua (32 m) før banen går inn i Eidangertunnelen (2080) Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.
Banen kommer ut av Eidangertunnelen og ut i dagen på Vallermyrene. Her slutter også prosjektet ca. 500 meter før Porsgrunn stasjon. Det nylagte sporet ligger til venstre for dagens spor. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Den nye banen sett fra Porsgrunn mot Eidangerunnelen. Vi ser her hvordan banen grandvis tar av mot høyre og inn i ny dobbeltsporet trase. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.
Det nye dobbeltsporet Farriseidet-Porsgrunn skal åpne for trafikk i september 2018. Fire og het halvt år med anleggsarbeider er passert, men det er fortsatt halvannet år med jernbanetekniske arbeider som gjenstår før det første toget kan ta i bruk det nye sporet.
24. april begynte vi å bygge sporet på den nye banen, og det er pr. 11. mai bygd ca. 9 km med spor. Elkraft-arbeidene som bygger høyspentanlegget og lavspentanlegget har god fremdrift. 21 tekniske bygg skal innredes og det er lagt mange tusen meter med kabler. Anlegget spenningsettes etappevis, etterhvert som et nytt teknisk bygg er ferdig innredet. Pr. i dag er det 12 tekniske hus som er spenningssatt.
Tele-arbeidene er også godt i gang. Bane NOR sørger for at det blir mobildekning i alle tunnelene på strekningen. Det betyr ikke nødvendigvis at dekningen utenfor tunnelene blir noe særlig bedre enn det er i dag, det avhenger av om mobiloperatørene bygger ut sine anlegg. Bane NOR legger til rette for 4G dekning, men det er operatørene som til slutt avgjør hvilken kapasitet det blir.
Prosjektsjef Lars Tangerås bekrefter at prosjekter er i rute til åpning i september 2018.
Klikk på bildene for å se større bilder. Klikk på pilene på hver side for å bla i dem. Fotograf: Anne Mette Storvik, Banen NOR.
Ta kontakt med Anne Mette Storvik stoann@banenor.no hvis du ønsker å benytte bildene.