Fire år etter byggestart er nå tunnel- og grunnarbeidene på Farriseidet-Porsgrunn prosjektet så godt som ferdige. Nå er det fullt trøkk på jernbanetekniske arbeider de neste to årene. Se ferske bilder av prosjektet.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.
Her ved Farriseidet utenfor Larvik starter det nye sporet. Tunnelportalen litt til høyre i bildet, leder inn til det nye dobbeltsporet. Den store brua som er under bygging, er endel av ny E18 Bommestad-Sky. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Oversiktsbilde Farriseidet og Larvik. Sporet som går langs Farrisvannet fjernes når det nye dobbeltsporet åpner i september 2018. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Fra Pauler mot Solum har vi en lang dagsone. På bildet ser vi fire bruer (de lyse feltene), to viltoverganger og en tunnel. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Vi ser Pauler viltovergang og Hallevannetbrua. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Videre mot Hobekk, finner vi Vestre Hobekkbrua og Tjønnemyr viltovergang. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Fra Hobekk og Tjønnemyr, et våkent øye kan skimte tre tunnelportaler. Det er Tjønnemyr vilotvergang, Askeklovatunnelen og Hovåstunnelen. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Bilde fra Solum retning Larvik. Tunnelportalen tilhører Nøklegårdtunnelen som fortsetter inn i Telemark. Tunnelportalen i bakgrunnen tilhører Hovåstunnelen. Bruene er Skillingsmyrbrua og Solumbrua. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Bilde fra Solum retning Larvik. Tunnelportalen tilhører Nøklegårdtunnelen som fortsetter inn i Telemark. Tunnelportalen i bakgrunnen tilhører Hovåstunnelen. Bruene er Skillingsmyrbrua og Solumbrua. Vi ser også at byggingen av ny omformer på Solum er igang. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Bane Energi bygger ny omformer på Solum. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Vi er på Gunnarsrød, innerst i Langangen. Her ser vi portalen til Nøklegårdtunnelen, Gunnarsrødbrua og portalen til Langangentunnelen. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Vi er på Gunnarsrød, innerst i Langangen. I bakggrunnen skimtes Langangenbrua (E-18) Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Fra Gunnarsrød fortsetter banen i en kort tunnel som kommer ut i Ønna. Her ser vi Ønna bru. Storberget tunnelen begynner i den andre enden av Ønna bru. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Mye av tunnelsteinen fra Storbergettunnelen er tatt ut her på Lanner. Her er det massedeponier som er fylt opp med tunnelstein og som nå er tildekt med skogsjord og som på sikt får tilbake naturlig vegetasjon. Her på Lanner er det også en skytebane som er Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Herregårdsbekken ved Lillegårdkrysset utenfor Porsgrunn. Her kommer Storbergettunnelen ut. Vi har en kort dagsone som inkluderer Herregårdsbrua og banen fortsetter inn i Eidangertunnelen (til venstre i bildet). Foto: Anne Mette Storvik, Jernbanever
Herregårdsbekken ved Lillegårdkrysset utenfor Porsgrunn. Her kommer Storbergettunnelen ut. Vi har en kort dagsone som inkluderer Herregårdsbrua og banen fortsetter inn i Eidangertunnelen (midt i bildet) Avkjøring fra E-18 mot Porsgrunn ser vi til høyre i bildet . Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
I andre enden av Eidangertunnelen finner vi Vallermyrene og prosjektets ende. Her ser vi at det er gjort klar for det nye dobbeltsporet. Norcem har fått ny bru som krysser over dobbeltsporet, og det ligger en veksel klar i enden av traseen. Det er her dobbeltsporet kobler seg inn på eksisterende spor, september 2018. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket
Vallermyrene utenfor Porsgrunn. Her kommer Eidangertunnelen ut. Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket.
Fire år med grunnarbeider I september 2012 fikk daværende samferdselsminister, Marit Arnstad, æren av å fyre av salva som markerte byggestarten for gigantprosjektet Farriseidet-Porsgrunn. Prosjektet med en kostnadsramme på 7,2 milliarder kroner, skal etter planen stå ferdig i september 2018.
Fire år med hektisk og tung anleggsaktivitet er tilbakelagt. Tunnel- og grunnarbeidene har vært delt inn i fire store entrepriser. Entreprenørene har tidvis jobbet nesten døgnet rundt for å få ferdig underbygningen til det som skal bli 22,5 km med flunkende nytt dobbeltspor, dimensjonert for hastigheter opp mot 250 km/t. Det er bygd syv tunneler og ti bruer til det nye dobbeltsporet som krysser på tvers av dalstrøkene mellom Larvik og Porsgrunn.
Tre av de fire tunnel- og grunnentreprisene er overtatt av Jernbaneverket, den siste biten blir overtatt i løpet av september. Alle jernbanetekniske entreprenører er på plass, og de har allerede kommet godt i gang med sine arbeider.
Tid for jernbaneteknikk Jernbaneverket har valgt å dele kontraktene på jernbaneteknikk inn etter fag. Spor og KL er samlet i en entreprise som Infranord Norge har vunnet. Høyspent og lavspent er samlet i en elkraft-entreprise som Caverion har vunnet, og Tele-arbeidene har gått til Relacom.
Elkraft og Tele er i full gang med å bygge ferdig en pilotstrekning i Kleivertunnelen, og med å innrede to av de 21 tekniske husene som er plassert langs strekningen. Planen er å bygge ferdig en strekning som skal godkjennes av Jernbaneverket, og deretter bruke denne som en mal for resten av anlegget.
Spor og kontaktledningsarbeidene har også startet opp for fullt. Infranord er godt i gang med å klargjøre de syv tunnelene kontaktledningen. I september skal de kjøre ut 122 000 m3 med pukk til nedre ballastlag, som sporet skal ligge på, og i april 2017 kommer sporbyggertoget.
Er i rute Prosjektsjef Lars André Tangerås er veldig fornøyd med arbeidet som er utført så langt. Både økonomisk og fremdriftsmessig er prosjektet godt i rute og vi er svært fornøyd med at vi har gjennomført fire år med omfattende grunnarbeider uten alvorlige ulykker, sier Tangerås, som legger til at de kommer til å fortsette det gode sikkerhetsarbeidet de neste to årene også.