Fullt trøkk i Oslo
Mens jernbanen gjennom Oslo er stengt i seks uker er det full aktivitet døgnet rundt på den stengte strekningen. – Vi har revet en masse spor og sporveksler og er i full gang med å bygge nytt, forteller koblingsansvarlig Magne Nordgård.
Denne artikkelen er eldre enn ett år.
Allerede etter få dager kom de første nye sporvekslene på plass inne på selve Oslo S, og alt går så langt som planlagt.
- Vi har kommet godt i gang med storjobben, bekrefter koblingsansvarlig Magne Nordgård i Jernbaneverket. Han deler sammen med to andre den omfattende jobben det er å koordinere aktivtetene mellom alle de ulike fagene og stedene det arbeides på. Det er revet en masse spor og kontaktledning, og flere steder er vi i full gang med å bygge nye anlegg, forteller han.
I Brynsbakken, som er hovedforbindelsen ut fra Oslo S nordover, er alle fire sporene fjernet. Nå på torsdag 30/6 holder vi på med å fjerne masser under sporene for å foreta masseutskifting. Kontaktledningsanlegg og bæreåk er revet på Oslo S og vi er i gang med å bygge ny ledning for sporene 10 til 13, sier Nordgård. Inne på stasjonen er også utskiftingen av sporveksler i full gang. Vekslene heises på plass av en skinnegående kjempekran.
I Oslotunnelen er den gamle kontaktledningen nå fjernet og byggingen av strømskinne i taket til erstatning for denne er i gang.
Det skal også legges og kobles inn en mengde nye kabler for signalanlegg og strømforsyning mens strekningen Skøyen – Bryn/Grefsen er stengt.
I tillegg foregår det en mengde mindre arbeider samtidig, som for eksempel forbedringer på plattformer og gangtuber på Oslo S.
Hovedpunkter i prosjekt Oslo i 2011:
• Arbeidene vil foregår i Oslotunnelen, Oslo S og Brynsbakken
• Det jobbes døgnet rundt i seksukersperioden togtrafikken er innstilt, i tilegg jobbes det hver natt
• Bygging av kabelkanaler/ rørkryss og kabellegging
• Bygging av nytt kontaktledningsanlegg (kjøreledning) på Oslo S, sporene 8 – 13
• Montering av nye master og åk.
• 36 nye sporveksler
• 3 nye sporkryss
• 4 kilometer spor skiftes ut med nytt på Oslo S og i Brynsbakken
Strekke ny kontaktledning Oslo S i sporene 8 til 13
• Bygges strømskinne i taket for alle spor i Oslotunnelen
• Utskifting av 13 stk sporvekselvarmegrupper
• Legge tilførselskabler og varmeelementer i 48 stk sporveksler.
Prosjektet videreføres neste år og skal stå ferdig i løpet av 2012. Total kostnad for oppgradering av infrastrukturen Etterstad – Lysaker er 1,6 milliarder kroner. Målet er en oppetid i infrastrukturen på 99,4 prosent.