Fakta om tunnelboremaskiner
Med en vekt på 2400 tonn skal Follobanens tunnelboremaskiner grave ut ca.15 meter tunnel hvert døgn. Den første tunnelboremaskinen (TBM) startes etter planen opp inne i fjellet ved Åsland anleggsområde i september.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
- Lengde på tunnelboremaskinen og bakriggsystem: 150 m.
- Boret tunneldiameter: 9,96 m.
- Innvendig diameter for hvert tunnelløp etter betongutforing: 8,75 m.
- Vekt hver TBM, inklusiv bakrigg: Ca. 2400 tonn.
- Antall kuttere: 71 stk. Installert kraft: 6200 kW.
- Gjennomsnittlig inndrift (boring) per maskin: 12-15 m per døgn.
- Tunnelløpene blir forbundet med tverrforbindelser med max. 500 m mellomrom.
- Follobanens TBMer leveres av det tyske firmaet Herrenknecht AG, Tyskland.
- To av de fire spesialtilpassede tunnelboremaskinene er perdig produsert per 15.4.2016.
- Første TBM ankommer Norge i midten av 2016 for montering.
- Alle fire TBM skal etter planen være i arbeid fra januar 2017.
- Fire store tunnelboremaskiner skal drive Follobanens to tunnelløp, 18,5 km av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel – totalt er tunnelen 20 km lang. (Drill & blast brukes bl.a. i hver ende.)
- To TBMer skal bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski fra Åsland anleggsområde.
- TBM er valgt for Follobanen bl.a. på grunn av tunnelens lengde, produksjonsmessige forhold, miljømessige forhold, tilgang til et stort riggområde hensiktsmessig plassert og behov for begrenset antall tverrslagstunneler.
- TBM er et mer industrielt produksjonssystem sammenliknet med konvensjonell sprengning.
Kilde: AGJV & Jernbaneverket/Follobaneprosjektet