Nå produseres tunnelboremaskinene
Produksjonen av tunnelboremaskinene til Follobaneprosjektet er i gang i Tyskland. Det er selskapet Herrenknecht som bygger de fire «norske» maskinene.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
Sør-vest i Tyskland produserer Herrenknecht tunnelboremaskinene på oppdrag fra Acciona Ghella Joint Venture (AGJV). Det er denne stor-entreprenøren som har totalentreprisen for boring av det som skal bli Nordens lengste jernbanetunnel.
På det store anleggsområde på Åsland er Acciona Ghella i full gang med å videreutvikle området og har begynt arbeidet med å bygge monteringsområde inne i fjellet. Det er der TBM-delene fra Tyskland skal settes sammen.
– Det er ikke vanlig å ha fire tunnelboremaskiner i arbeid samtidig, sier prosjektdirektør for AGJV, Fernando Vara Ortiz de La Torre.
Selskapene Acciona og Ghella har arbeidet med Herrenknecht tidligere. -Vi vet at de leverer i tide. Herrenknecht har en fabrikk der de har kapasitet til å produsere flere maskiner samtidig og de har et solid teknisk team som følger prosjektet, understreker AGJVs prosjektdirektør.
Fakta om tunnelboremaskiner:
- En tunnelboremaskin (TBM) borer sirkelrunde tunneler gjennom løsmasser og berg.
- Det finnes flere typer tunnelboremaskiner: Open gripper type TBM, flere varianter av single shield TBM (bl.a. EPB TBM, Slurry TBM), samt double shield TBM som skal brukes for å bygge Follobanens tunnel.
- Tunneldiameteren på ulike TBM-modeller varierer fra en meter opp til nesten 18 meter.
- TBM er et mer industrielt produksjonssystem sammenliknet med konvensjonell sprengning.
- Ved bruk av skjoldmaskiner monteres prefabrikkerte, vanntette betongelementer i en lukket ring for å ivareta bergsikring og vann- og frostsikring.
- TBM er valgt for Follobanen bl.a. på grunn av tunnelens lengde, miljømessige forhold, tilgang til et stort riggområde hensiktsmessig plassert og behov for begrenset antall tverrslagstunneler.
- Fire store tunnelboremaskiner skal drive Follobanens to tunnelløp i det som blir Nordens lengste jernbanetunnel – totalt 20 km lang. (Drill & blast brukes bl.a. i hver ende.)
- To TBMer skal bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski fra Åsland anleggsområde.
- Lengde på tunnelboremaskinen og bakriggsystem: 145 m.
- Boret tunneldiameter: 9,96 m.
- Innvendig diameter for hvert tunnelløp etter betongutforing: 8,75 m.
- Vekt hver TBM, inklusiv bakrigg: Ca. 2400 tonn.
- Antall kuttere: 71 stk. med diameter 483 mm som hver kan belastes med opptil 32 tonn.
- Installert kraft: 6200 kW, hvorav 4550 kW for rotasjon av selve borhodet.
- Gjennomsnittlig inndrift (boring) per maskin: 12-15 m per dag.
- Tunnelløpene blir forbundet med tverrforbindelser med max. 500 m mellomrom.
- Double Shield TBM, som brukes på Follobanen, gjør det mulig å bore tunnelen samtidig som den ferdigstøpte foringen bygges, slik at tiden optimaliseres.
- Follobanens TBMer leveres av det tyske firmaet Herrenknecht AG, Tyskland.
- Første TBM ankommer Norge i midten av 2016 for montering.
- Alle fire TBM skal etter planen være i arbeid fra januar 2017.
Kilde: AGJV & Jernbaneverket/Follobaneprosjektet