Åsland: Tunnel før tiden
Sprengningsarbeidene i Grønliåsen ved Åsland har gått raskere enn planlagt. Nå er tunnelsystemet, som utgjør hoveddelen av sprengningsarbeidene, ferdig. Kun en 2,7 km lang rømningstunnel gjenstår.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
Tunnelsystemet dypt nede i Grønliåsen består av to store haller for montering av tunnelboremaskinene, og logistikk- og servicetunneler. I fjellanlegget skal de fire tunnelboremaskinene settes sammen og anlegget skal også sikre en smidig drift når maskinene er i full sving. Acciona Ghella JV er ansvarlig for sprenge- og borearbeidet i Grønliåsen, og AF anlegg har som underentreprenør utført arbeidene.
- Det er et imponerende stykke arbeid som er gjort i tunnelanlegget nær Åsland fra august i fjor fram til i dag. Det har vært stor
aktivitet på mange fronter parallelt, og dette arbeidet er koordinert og gjennomført på en fremragende måte. Grunnforholdene har i dette området vært gode, noe som også har bidratt til den gode fremdriften, sier Jernbaneverkets prosjektleder for tunnel TBM, Anne Kathrine Kalager.
Kun rømningstunnelen gjenstår
Samtidig pågår arbeidet med en 2,7 kilometer lang rømningstunnel som vil gå langs hovedløpet av tunnelen, nordover fra Åsland. Også rømningstunnelen drives med konvensjonell sprengning.
- Tidligere har vi informert om at hoveddelen av sprengningsarbeidene ville pågå til påske. Det er derfor gledelig å kunne fortelle naboer på Beveråsen og Tårnåsen at de største arbeidene nå er ferdigstilt. Sprengningen av rømningstunnelen som nå gjenstår, er mindre omfattende og arbeidet vil gradvis bevege seg nordover i retning Bjørnerud, sier prosjektleder Anne Kathrine Kalager.
- Når entreprenøren nå ligger foran planen tidsmessig får entreprenøren bedre tid til de påfølgende arbeidene som skal til før tunnelboremaskinene er klare for start. Et slikt armslag er et gode for produksjonen, understreker Kalager.
Oppstart av tunnelboremaskiner (TBM)
18,5 km av den 20 km lange hovedtunnelen mellom Oslo og Ski skal bores med fire tunnelboremaskiner (TBM). Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) utfører TBM-arbeidene på oppdrag fra Jernbaneverket. Den 20 km lange tunnelen blir Nordens lengste jernbanetunnel når Follobanen står ferdig i desember 2021. Den første av de fire tunnelboremaskinene skal starte høsten 2016, og alle maskinene skal være i drift innen utgangen av året.