Ny miljøindikator utviklet for Follobanen
Follobaneprosjektet har utviklet en ny måte å følge opp miljøarbeidet på. Dette er et verktøy i arbeidet med måloppnåelse og kvantifisering av miljøprestasjoner.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
- Follobanens miljøstyringssystem er nå godkjent, og vi har nådd en ny milepæl i vårt miljøarbeid. Vi vil nå sikre en kontinuerlig og systematisk forbedring av vår miljøprestasjon gjennom hele prosjektperioden, sier Erik Smith prosjektdirektør i Follobanen.
M-verdi
Gjennom arbeidet med Follobanens miljøstyringssystem er det utviklet en ny indikator for miljøoppfølging. Follobaneprosjektet skal månedlig følge opp det fagmiljøet har gitt tilnavnet «M-verdi».
I Follobanen ønsker man å kunne fange opp trender underveis i prosjektet, og oppmerksomhet i forhold til fare for uønskede hendelser og påfølgende skade på ytre miljø. Fagmiljøet har derfor utviklet et verktøy for måling og rapportering. Innen sikkerhetsarbeid benytter bransjen en H-verdi for å måle hyppighet av arbeidsulykker. Derfor er uttrykket «M-verdi» valgt om miljøoppfølging.
Prosjektet har definert M-verdi som hyppighet av faktisk skade på ytre miljø – skade som er så alvorlig at det krever særskilt rapportering til myndigheter.
Hyppighet defineres, på tilsvarende måte som for H-verdi, som antall skader på ytre miljø pr 1 000 000 arbeidede timer.
M-verdi = skade på ytre miljø * 1 000 000
Totalt antall timer
Dessverre er det ofte slik at når uhellet ført er ute, så er det for sent å hindre en skade. En skade er verste fall er uopprettelig, og det er viktig å være i forkant og holde oversikt.
- Vi som er Follobaneprosjektets fagansatte innen miljø spurte oss selv: Hvis om vi har et verktøy for måloppnåelse? Vil det hjelpe oss i arbeidet?, sier Sigrund Tytlandsvik, miljøkoordinator i Follobanen.
I prosjektets miljømål beskrives hva prosjektet ønsker å oppnå i anleggsperioden. Et av Jernbaneverkets innsatsområder er å opprettholde og styrke jernbanens miljøfortrinn. Målet for miljøarbeidet i Follobanen er 0 skade på ytre miljø med restaureringstid over 10 år, ingen skader på ikke-frigitte kulturminner eller kulturlag, og ingen avvik fra tillatelser gitt av myndighetene i hele anleggsperioden. Men hvordan skal prosjektet mestre å sjekke at man er på riktig vei og vil nå målet? Det er her den nye «M-verdien» kommer inn i bildet.
Follobaneprosjektet håper at også andre kan bruke det nye verktøyet: «M-verdi» for å få økt fokus på og styrket oppfølging av arbeidet med ytre miljø i anleggsprosjekter.