Østerrikere skal bygge på Fellesprosjektet
Det østerrikske entreprenørselskapet Alpine Bau GmbH har inngått kontrakt med Jernbaneverket og Statens vegvesen om å bygge veg og jernbane på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.

– Vi gleder oss over å få samarbeide med Jernbaneverket og Statens vegvesen på et så spennende og omfattende prosjekt som dette. Prosjektteamet vårt er motiverte og vi gleder oss til å gå i gang, sa Lorenz Köll, sjef for Railway Construction i Alpine Bau, da kontrakten ble signert onsdag 30. mai 2012.
– Vi ser fram til å jobbe sammen med et erfarent og pålitelig firma som Alpine Bau. Sammen skal vi utvikle oss videre og lære av hverandre, sa utbyggingsdirektør i Jernbaneverket, Harald Nikolaisen.
Dette er den tredje og siste store grunnarbeidskontrakten i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. I mars 2012 fikk JV Veidekke Hochtief oppdraget på FP2, som omfatter firefelts veg og dobbeltsporet jernbane mellom Brøhaug og Strandlykkja. I begynnelsen av mai 2012 inngikk Hæhre Entreprenør kontrakt om å bygge strekningen mellom Strandlykkja og Kleverud/Labbdalen. Disse to kontraktene er på henholdsvis 1,57 milliarder kroner og 1,8 milliarder kroner.
Med utspring i Østerrike er ALPINE ett av Europas største entreprenørselskaper med mer enn femten tusen ansatte. ALPINE har signalisert at selskapet ønsker å satse i Skandinavia og har nylig vunnet kontrakter med Statens vegvesen om bygging av to bruer på E6 i Finnmark og Nord-Trøndelag. Selskapet deltok også ved byggingen av den 1,2 km lange Tröingesbergstunnelen på Västkustbanan i Sverige, som stod ferdig i 2008.
Dette er entreprisen
Kontrakten som er inngått omfatter følgende arbeider mellom Minnesund og Brøhaug:
- Ca 6,3 kilometer firefelts E6 med midtdeler. I hver kjørebane vil det være en tunnel på 630 meter ved Korslund.
- Ca. 5,2 kilometer dobbeltsporet jernbane. For jernbanen inngår en 580 meter lang tunnel på Molykkja og søndre portaler av Ulvintunnelen for Dovrebanen. Denne portalsonen er på ca. 110 meter.
- En overgangsbru over E6
- To kulverter under E6 og en kulvert under Dovrebanen. Det vil også bygges en 30 meter lang trebru i Dovrebanen.
- Ca. 8,5 kilometer med lokalveg.
- Ca. 8,2 kilometer gang- og sykkelveg.
