Strekningen Holm-Nykirke er 14,2 kilometer, 12,3 kilometer i tunnel. Vi tar flyfoto av det som er synlig ute i dagen, både på vår og høst, for dokumentasjon og presentasjon av prosjektet.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
Hvis du vil se store bilder: Klikk på bildet og klikk så på pila for å bla deg framover eller bakover. Ta kontakt med fotograf Anne Mette Storvik hvis du ønsker å bruke bildene til noe: stoann@jbv.no, 91192112
Bilder fra prosjektet 26. oktober 2015
Fegstad.
Fegstad, sett sørfra.
Fegstad, sett sørfra.
Fegstad, sett sørfra.
Fegstad.
Fegstad, sett nordfra og sørover.
Fegstad, sett nordfra.
Snekkestad.
Søndre inngang til Holmestrandporten.
Holmestrand sentrum. Her ser man både søndre og nordre inngang til Holmestrandporten.
Holmestrand sentrum.
Holm.
Holm.
Holm.
Holm, sett sørfra.
Holmestrand sentrum, sett fra toppen av fjellet.
Holm-Nykirke prosjektet er inne i sitt nest siste byggeår, og dokumenteres halvårlig med flyfoto.
Det begynner å se ganske ferdig ut, både på Holm og Fegstad, som er henholdsvis nordligste og sørligste punkt på strekningen. De store grunnentreprenørene er stort sett ferdige, nå er det jernbanetekniske entreprenører som har brakkerigger rundt om kring. Nordre stasjonsinngang har tatt form, og er lett synlig fra eksisterende stasjon.
Mesteparten av prosjektet ligger i tunnel, og inne er det sydende aktivitet. Snart er all pukken på plass. Sporbyggetoget begynte å jobbe fra Fegstad 3. november, og blir ferdig frem til stasjonen i november. I desember legger det spor fra Holm til stasjonen.
Inne i hallen kables og kobles det og 5.555 kvm skifer legges. Under hallen, i de tekniske rommene, rømningstunnelene osv, jobbes det på spreng.
På nyåret antar vi at arbeidet med stålhimlingen er i gang, og på vårparten starter arbeidene med å lage midlertidig parkering og midlertidig stasjonsløsning.
Bilder fra prosjektet 28. april 2015:
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik.
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik.
Snekkestad. Foto: Anne Mette Storvik.
Nordre inngang til stasjonshallen. Foto: Anne Mette Storvik.
Sjøskogen. Foto: Anne Mette Storvik.
Sjøskogen. Foto: Anne Mette Storvik.
Sjøskogen. Foto: Anne Mette Storvik.
Holm. Foto: Anne Mette Storvik.
Holm. Foto: Anne Mette Storvik.
holm. Foto: Anne Mette Storvik.
Fibo. Foto: Anne Mette Storvik.
Bilder fra Holmestrand 28. april 2015:
Bilder fra oktober 2014:
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Ny sporveksel på Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Snekkestad. Foto: Anne Mette Storvik
Holmestrand sentrum med søndre inngang til stasjonen.Foto: Anne Mette Storvik
Holmestrand sentrum med søndre inngang til stasjonen. Foto: Anne Mette Storvik
Holmestrand sentrum med nordre inngang til stasjonen. Foto: Anne Mette Storvik
Holmestrand sentrum med nordre inngang til stasjonen. Foto: Anne Mette Storvik
Rømningsvei nr 6 Foto: Anne Mette Storvik
Rømningsvei nr 5. Foto: Anne Mette Storvik
Sjøskogen. Foto: Anne Mette Storvik
Sjøskogen. Foto: Anne Mette Storvik
Rømningsvei nr 3. Foto: Anne Mette Storvik
Rømningsvei nr. 2. Foto: Anne Mette Storvik
Rømningsvei nr 1. Foto: Anne Mette Storvik
Holm. Foto: Anne Mette Storvik
Veien mot Holm. Foto: Anne Mette Storvik
Oversiktsbilde over Holmestrand havn. Foto: Anne Mette Storvik
Fibo. Foto: Anne Mette Storvik
Fibo. Foto: Anne Mette Storvik
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Bilder fra april 2014:
Foto: Anne Mette Storvik
Sprengningen av fjellheisen er i full gang. Foto: Anne Mette Storvik
Det pågår arbeid mellom den gamle stasjonen og fjellet. Det er vanskelige grunnforhold. Foto: Anne Mette Storvik
Holm, den nordre enden av tunellen. Foto: Anne Mette Storvik
På Holm skal den nye parsellen kobles på det ferdige dobbeltsporet. Foto: Anne Mette Storvik
En del av Jernbaneverkets ansatte holder til i "Peter Pan-bygget", kjent for mange fra den gang veien forbi het E 18. Foto: Anne Mette Storvik
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Dagens togspor går tett innpå byggingen av tunnelportal og nytt spor på Fegstad. Foto: Anne Mette Storvik
Foto: Anne Mette Storvik
Den gamle traséen mellom Holm og Holmestrand ligger vakkert men upraktisk til, både med tanke på vedlikeholdskostnader og hastighet. Foto: Anne Mette Storvik
Foto: Anne Mette Storvik
Fegstad, sett i et større perspektiv. Foto: Jarle Foss
Byggingen av tunnelportal på Fegstad. Foto: Jarle Foss
Holm. Her ser man tydelig hvor gammelt og nytt spor skiller lag. Foto: Jarle Foss
Tettere på anleggsområdet på Holm. Foto: Jarle Foss
Holmestrand med den gule, gamle stasjonsbygningen omtrent midt i bildet. Foto: Jarle Foss
Endre tekststørrelsen ved å holde Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac) og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.