Mer om prosjektet
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
Fakta:
Det bygges ny tospors bru over Stjørdalselva.
Spor, plattform og kundeinformasjonsanlegg bygges om på Hell stasjon.
Det gjennomføres støyskjermingstiltak på boliger i området.
Strekningen forberedes for framtidig elektrifisering.
Byggeperiode: Juni 2014 - juni 2018. Mulig ferdigstilling ett år tidligere.
Styringsramme: 640 millioner kroner
Byggherre: Jernbaneverket
Rådgiver: Rambøll Norge AS
Arkitekt bru: RFR ved arkitekt Jean Francois Blassel
Byggeledelse: Prosjektutvikling Midt-Norge
Under- og overbygning ny bru: Implenia Norge AS
Underbygning og jernbanetekniske fag: Veidekke AS
Bakgrunn
Den gamle jernbanebrua over Stjørdalselva har stått ut sin tjenestetid og må erstattes med ny. Det har lenge vært behov for å bygge om sporene på Hell stasjon og signalanlegget har også behov for en oppgradering.
Prosjektet legger til rette for økt persontrafikk og for at tilbudet på Trønderbanen blir mer konkurransedyktig i forhold til veitransport. Tiltakene vil bidra til økt kapasitet, sikkerhet, fleksibilitet og punktlighet på strekningen Hell-Værnes.