Mandag 26. oktober sendte vi Anne Mette Storvik ut på ny helikoptertur for å fotografere prosjektet fra luften. Her kan dere se bildene fra oktober 2015.
Denne artikkelen er eldre enn fem år.
Parsellstart på Farriseidet. Foto: Anne Mette Storvik
Portalen på Farriseidet er ferdig bygd, til høyre for portalen er det et teknisk bygg som er bygd inn i terrenget. Fundament for ny E-18 bru (Statens vegvesen sitt prosjekt)sees midt i bildet. Foto: Anne Mette Storvik
Tverrslagstunnelen på Fagerholt. Øverst til høyre i bildet skimter vi Paulertjønnbrua. Foto: Anne Mette Storvik
Kleivertunnelen kommer ut på Paulertjønn. Her bygges det også en bru over myrområdet. Paulertjønnbrua blir 343 meter lang. Foto: Anne Mette Storvik
Fra Kleivertunnelen ser vi Paulertjønnbrua og portalen øverst i bildet er en viltovergang. Foto: Anne Mette Storvik
Trase fra Pauler mot Hallevannet. Pauler viltovergang er snart ferdig. KL-fundamentene er også plassert ut. Foto: Anne Mette Storvik
Pauler viltovergang og Hallevannetbrua. I enden av traseen på bildet skimter vi portalen til Tjønnemyr viltovergang. Foto: Anne Mette Storvik
Hallevannetbra er prosjektets lengste med sine 436 meter, endene møtes over vannet i mars 2015. Foto: Anne Mette Storvik
Hallevannetbrua, med E-18 og Vassbotnbrua i bakgrunnen. Foto: Anne Mette Storvik
Fra Vassbotn mot Hobekk og Tjønnemyr. Kjosesvingen til høyre i bildet. Foto: Anne Mette Storvik
Vestre Hobekkbrua med Tjønnemyr viltovergang og Askelklova tunnel i bakgrunnen. Foto: Anne Mette Storvik
Vestre Hobekkbrua er 60 meter lang. Gamle E-18 er lagt om og går nå under brua. Nå skal jernbanefyllingen til venstre for brua etableres. Foto: Anne Mette Storvik
Solum like ved fylkesgrensa. Solumbrua er 162 meter lang. I hver ende av brua er det etablert fyllinger med tunnelstein fra prosjektet. Deponiområdet til høyre for brua blir også "pyntet" på så det blir seende ut som det til venstre for brua når arbeidene er ferdig. Foto: Anne Mette Storvik
Solum sett fra en annen vinkel. Hovås tunnel og Askeklova tunnel skimtes i høyre ende av traseen. Foto: Anne Mette Storvik
Fra Solum mot fylkesgrensa. I enden av traseen ser vi portalen til Nøklegårdtunnelen. Foto: Anne Mette Storvik
Nøklegårdtunnelen kommer ut på Gunnarsrød, innerst i Langangen. Der fortsetter traseen over ei kort bru (Gunnarsrødbrua) og inn i Langangentunnelen. Foto: Anne Mette Storvik
Bane Energi skal bygge omformerstasjon på Solum. Grunnarbeidene er utført av prosjektet. Foto: Anne Mette Storvik
Gunnarsrød med Nøklegårdtunnelen til venstre. Langangenbrua (E-18) i bakgrunnen. Foto: Anne Mette Storvik
20/24 Innerst i Langangfjorden finner vi Ønna. Her kommer Langangentunnelen ut på Ønna bru og vi ser portalen til Storbergettunnelen til høyre for brua. I bakgrunnen er E-18 og Langangenbrua. Foto: Anne Mette Storvik
Ønna bru er 38 meter høy og 230 meter lang. Foto: Anne Mette Storvik
Tverrslaget til Storbergettunnelen ligger på Lannerheia. Her er det også flere deponier for å ha kort transportvei for tunnelsteinen. Midt på bildet ligger Lannerheia skytebane som har vært i drift i hele anleggsperioden. Foto: Anne Mette Storvik
Her ved Herregårdsbekken startet moroa i September 2012. Storbergettunnelen kommer ut til venstre, midt i bildet ser vi Herregårdsbrua og til høyre for den Eidangertunnelen. Det er Eidangerfjorden vi ser i bakgrunnen. Legg merke til at KL-mastene er på plass. Foto: Anne Mette Storvik
Eidangertunnelen kommer ut på Vallemyrene. Her er også deler av sporet flyttet på for å gjøre plass tl det nye dobbeltsporet som skal koble seg på eksisterende spor. Foto: Anne Mette Storvik
Det er i overkant av tre år siden daværende Samferdselsminister Marit Arnstad tok turen til Porsgrunn for å markere anleggstart for Farriseidet - Porsgrunn prosjektet. Mye har skjedd på tre år, og traseen er nå godt synlig på hele strekningen.
Åtte av ti bruer er ferdig støpt. Alle tunnelene, syv tunneler med samlet lengde på 15 km, er ferdig drevet. I seks av tunnelene er betongelementene som utgjør vann- og frostsikring ferdig montert, det er kun Eidangertunnelen som har igjen noen elementer å montere.
Etterarbeider og klargjøring for jernbanetekniske arbeider pågår for fullt, og det er ventet at jernbanetekniske arbeider starter opp ved årsskiftet. Nesten alle jernbanetekniske entreprenører er kontrahert, det gjenstår kun avrop på rammeavtalen for signal med Thales. Denne prosessen er i oppstartsfasen.
- Vi har god kontroll på økonomi og fremdrift og syntes at entreprenørene våre gjør en kjempejobb med tanke på hvor stort dette prosjektet er, og at det er en del kompliserte løsninger. Vi ønsker også å trekke frem den gode jobben som blir lagt ned i HMS og SHA arbeid i prosjektet, forteller prosjektsjef Lars Tangerås.
-Vi har ikke hatt noen alvorlige skader så langt, og vi har nå en H1-verdi på 2,8, det er godt under kravet som er 4,0. H1-verdi er et måltall på antall fraværsskader pr. millioner timer. Dette skyldes at både Jernbaneverket og våre entreprenører har stort fokus på sikkerhet på arbeidsplassen og vi jobber kontinuerlig med dette, forteller en fornøyd prosjektsjef.
Endre tekststørrelsen ved å holde Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac) og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.