Stasjonen
-
Kongsgården på fjellet
Hjerkinns ruvende stasjonsbygning ble i sin samtid sammenlignet med eventyrets kongsgård. Arkitekt Erik Glosimodt, som tegnet stasjonene oppe på Dovrefjell, sa seg mest fornøyd med nettopp Hjerkinn.
-
Stasjon i møbelbyen
Da Mysen stasjon ble åpnet i 1882, dannet det grunnlaget for stor møbelproduksjon. I dag er tyngdepunktet for møbelproduksjon plassert på Sunnmøre, men det har ikke alltid vært slik.
-
En nett stasjon
Langs jernbanen er det mange slags bygninger som skal gi den togreisende ly. I byene ble det reist majestetiske bygg mens andre steder måtte man nøye seg med litt mindre, som her ved Håmålvoll, eller Hummelvold som de skriver seg de som bærer gårdsnavnet.
-
Med strømmen
Strømmen stasjon var fra første dag en hektisk stasjon. Siden økte det på med industri. Nå er den «bare» et moderne knutepunkt i kollektivtrafikken.
-
Stasjonen som mistet utsikten
Første gang et tog stoppet i Sirevåg på vei til Stavanger, var det utsikt mot havet. I dag må du klatre opp på nærmeste skrent for å se skip som seiler forbi.
-
Fredet og nedlagt idyll
Seterstøa // Byggeår: 1862 // Hvor: Kongsvingerbanen
-
Et nav i skogen
Det hviler en enkel verdighet over Reitan stasjon på Rørosbanen. En slik som kommer av lang og tro tjeneste i små kår. Bygningen ble hjertet i et blomstrende gruvesamfunn langs Norges første stambane.
-
Lyset i Paradis
Belysningen i Paradis er noe for seg selv. Det gjelder i alle fall det blå lyset i trappehusene på Paradis holdeplass sør for Stavanger.
-
Slependen: Rotunde og perrong
Et av de mest underlige byggverk langs Drammenbanen står høyreist og spisst på Slependen stasjon som en del av flere enkeltstående byggverk.
-
Stjørdal: Med detaljer i tre
En av de vakreste stasjonsbygningene langs Nordlandsbanen ligger midt i Stjørdal sentrum i Nord-Trøndelag og er tegnet av den kjente stasjonsarkitekten Paul Due.